علت یک سره شدن پمپ آب

علت یکسره شدن پمپ آب

امروزه در اغلب ساختمان‌ها برای تامین فشار آب مورد نیاز واحدها از سیستمی به نام پمپ کمک می‌گیرند. پمپ‌ها به طور معمول با مشکل یکسره کار کردن مواجه هستند که این موضوع علت‌های مختلفی دارد. اما خراب بودن شیر یک طرفه یکی از رایج‌ترین دلایلی است که باعث یکسره شدن پمپ می‌شود. در این مقاله به طور ویژه به بررسی علل ایجاد این مشکل پرداخته و راه‌های تعمیر آن را معرفی می‌کنیم. اگر شما هم با مشکل یکسره شدن پمپ آب مواجه هستید می‌توانید با مطالعه این مطلب اطلاعات کافی در این زمینه به دست بیاورید و در صورتی که با راهکارهای ارائه شده مشکل پمپتان برطرف نشد برای تعمیر آن به مراکز مربوطه مراجعه کنید.

 

سیستم پمپ آب خانگی

پس از اینکه آب شهری وارد لوله‌های ساختمان می‌شود، به واسطه پمپ آب مکش شده و سپس با استفاده از پمپ، با فشار بالا در لوله‌ها به جریان در می‌آید. در واقع نحوه کار پمپ اینگونه است که وقتی شما آب را باز می‌کنید در ابتدا فشار آب بسیار کم است اما بلافاصله بعد از روشن شدن خودکار پمپ، آب با فشار در لوله‌ها جریان پیدا می‌کند و در نتیجه با فشار بیشتری از شیر آب بیرون می‌آید. در نهایت وقتی که شیر آب را می‌بندید پمپ آب نیز پس از چند ثانیه به طور خودکار خاموش می‌شود.

لازم به ذکر است که شیرهای یک طرفه در پمپ آب، مانع از یکسره کار کردن پمپ می‌شوند. این شیرها نمی‌گذارند که فشار پمپ آب کاهش پیدا کند و به همین واسطه از برگشت آب جلوگیری می‌کنند. بنابراین هر زمان که آب را باز می‌کنید پمپ به شکل خودکار روشن می‌شود.

اگر شیر یک طرفه در پمپ آب وجود نداشته باشد آب به داخل لوله‌ها و پمپ برمی‌گردد و در نهایت باعث یکسره شدن آن می‌شود.

علت یکسره شدن پمپ آب

موارد مختلفی می‌توانند باعث یکسره شدن پمپ آب شوند. در صورتی که پمپ آب ساختمان شما یکسره کار می‌کند باید هرچه سریعتر به تعمیرکاران متخصص مراجعه کنید و این مشکل را برطرف کنید. چرا که عدم توجه به این موضوع می‌تواند مشکلات بزرگ و جدی را به بار بیاورد. در ادامه به برخی از علت های یکسره شدن پمپ خواهیم پرداخت‌.

تنظیم نبودن کلید اتوماتیک پمپ

یکی از علل یکسره کار کردن پمپ آب ساختمان تنظیم نبودن کلید اتوماتیک پمپ است. این کلیدها که در پمپ به کار می‌روند با استفاده از یک سری پیچ‌هایی که درون آن‌ها تعبیه شده قابل تنظیم هستند.

زمانی که پمپ نصب می‌شود باید کلیدهای اتوماتیک را به طور دقیق تنظیم کنید. این کار باید توسط تکنسین متخصص انجام بگیرد بر اساس آن، فشار قطع و وصل پمپ انجام ‌شود. عملکرد کلیدهای اتوماتیک به این صورت است که اگر یکی از شیرهای آب ساختمان را باز کنید پمپ آب شروع به کار می‌کند و روشن می‌شود. همچنین زمانی که شیر آب را ببندید پمپ خاموش می‌شود.

بنابراین اگر کلید اتوماتیک پمپ تنظیم نباشد یا در تنظیمات آن اختلالی ایجاد شده باشد حتی در صورت بسته بودن آب، پمپ خاموش نمی‌شود و به طور مداوم کار می‌کند. این موضوع در دراز مدت باعث سوختن پمپ می‌شود. پس برای جلوگیری از این اتفاق و پیشگیری از بروز خسارت‌های سنگین، بهتر است هرچه سریعتر برای تنظیم پمپ با یک تعمیرکار پمپ تماس بگیرید.

پمپ آب هوا گرفته

از دیگر دلایلی که می‌تواند باعث یکسره کار کردن پمپ آب شود هوا گرفتن آن است. هوای ایجاد شده درون پمپ مانع از عملکرد سیستم اتومات پمپ می‌شود. بنابراین برای برطرف کردن این مشکل باید به صورت دوره‌ای پمپ هواگیری شود.

معیوب بودن ست کنترل پمپ آب

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که برای ست کنترل پمپ اتفاق می‌افتد مشکل خال زدن است‌. خال زدن به این معناست که کنتاکت‌های پلاتینی ست کنترل به هم می‌چسبند و در چنین شرایطی پمپ آب به صورت یکسره و بدون توقف کار می‌کند. در چنین شرایطی حتماً باید از یک تعمیرکار متخصص بخواهید که مشکل پمپ را برطرف کند. خراب بودن ست کنترل علاوه بر اینکه باعث یکسره کار کردن پمپ می‌شود خسارت‌های سنگینی را به همراه دارد.

نشتی لوله کشی ساختمان

اگر پمپ آب ساختمان شما با مشکل یکسره کار کردن مواجه است یکی از مواردی که باید حتما مورد بررسی قرار بگیرد نشتی لوله کشی ساختمان خواهد بود.

لوله‌های ساختمان باید به طور مرتب بررسی بشوند چرا که امکان آسیب دیدگی و فرسودگی و در نهایت نشتی در آن‌ها وجود دارد. اگر لوله‌های ساختمان با مشکل نشتی مواجه شوند پمپ آب بسیار سریع اتوماتیک می‌کند و در ادامه کار، در صورتی که پمپ بتواند فشار لازم را زودتر از تخلیه تامین کند عملکرد آن دوباره به شکل قبل انجام می‌شود.

اما در صورتی که این اتفاق نیفتد و پمپ نتواند فشار لازم را تامین کند، به صورت یکسره کار می‌کند که در این صورت باید برای رفع مشکل به تعمیرکاران حرفه‌ای مراجعه کنید. برای اینکه مطمئن شوید علت یکسره کار کردن پمپ، نشتی آب ساختمان است تمام شیرهای آب را ببندید. اگر پس از مدتی متوجه شدید دمای پمپ افزایش پیدا کرده و داغ شده است، مشکل از اتوماتیک بوده و به نشتی لوله‌ها ربطی ندارد.

باز بودن شیر آب بررسی شود

علت یکسره شدن پمپ آب حتماً به مشکلات عجیب و غریب یا سخت مربوط نمی‌شود. گاهی یک مورد ساده می‌تواند علت یکسره کار کردن پمپ آب باشد. به طور مثال باز بودن شیر آب باعث می‌شود که پمپ به طور مداوم کار کند و خاموش نشود.

پس اگر با این مشکل مواجه شوید ابتدا شیلنگ آب کولرهای آبی، شیلنگ آبگرمکن، فلاش تانک و… را بررسی کرده و از بسته بودن تمامی شیرها مطمئن شوید. اگر پس از این اقدامات مشکل پمپ برطرف نشد به بررسی موارد دیگر بپردازید.

پمپ بدون آب کار می‌کند

موضوع دیگری که باعث یکسره شدن پمپ آب می‌شود کار کردن پمپ بدون آب است. در صورتی که آب شهری قطع شده باشد یا اینکه مخزن و منبعی که به پمپ متصل است خالی باشد پمپ به صورت مداوم کار می‌کند. این نکته را فراموش نکنید که کار کردن پمپ به صورت خشک آسیب‌های زیادی را در پی دارد و به مرور زمان باعث فرسودگی پمپ می‌شود.

تعمیر مشکل یکسره کار کردن پمپ آب

اگر پمپ آب شما به مشکل برخورده و به طور مداوم کار می‌کند بهتر است برای تعمیر آن به شرکت‌های معتبر و تکنسین متخصص مراجعه کنید تا با دانش و مهارت و تجربه‌ای که در این حوزه دارند هرچه سریع‌تر مشکل پمپ شما را بررسی کنند و اقدامات لازم را برای برطرف کردن آن به کار بگیرند. بدون آنکه کمترین مشکل یا آسیبی برای پمپ شما ایجاد شود.

البته قبل از هر کاری توصیه می‌کنیم با بررسی موارد گفته شده، علت یکسره شدن پمپ آب را پیدا کنید و پس از تشخیص مشکل، اگر قادر هستید خودتان در خانه به رفع آن بپردازید و هزینه‌ای پرداخت نکنید. پس برای شروع کار به شکل زیر عمل کنید:

  • ابتدا پمپ آب را از برق بکشید و سپس فشار مخزن را بررسی کنید.
  • شیر زیر مخزن را باز کرده و آب را به طور کامل از مخزن خالی کنید.
  • با استفاده از دستگاه سنجش باد، میزان باد مخزن را اندازه بگیرید. از این طریق می‌توانید متوجه شوید که آیا سوراخی در پمپ وجود دارد یا نه. در صورت وجود سوراخ آن را برطرف کنید.
  • در مرحله بعدی به وسیله دستگاه باد، تیوپ داخل مخزن را تا فشار ۰.۹ پر کنید.
  • شلنگ رابط آب را به مخزن متصل کنید و درپوش را ببندید و بعد از آن کلید اتوماتیک پمپ را بررسی کنید.
  • در مرحله بعدی درب دستگاه اتوماتیک را باز کرده و سیم‌هایی را که زیر آن تعبیه شده خارج کنید.
  • در این مرحله، سیم‌کشی‌های پمپ آب را بررسی و در صورت وجود هرگونه اتصال یا خرابی، آن‌ها را اصلاح کنید.
  • بار دیگر سیم‌ها را داخل دستگاه قرار دهید و سپس پمپ را به برق وصل کنید.

اگر پس از انجام این اقدامات متوجه شدید که هنوز مشکل پابرجاست و تغییری در آن ایجاد نشده با مراجعه به مراکزی که در حوزه تعمیر پمپ فعالیت می‌کنند مشکل را برطرف کنید.

در نظر داشته باشید که عدم توجه به این موضوع به مرور زمان باعث فرسودگی پمپ و سوختن آن می‌شود و هزینه‌های سنگینی را برای خرید پمپ جدید روی دوش شما می‌گذارد. بنابراین برای جلوگیری از ایجاد این مشکل و پرداخت هزینه‌های اضافی، به طور مرتب و دوره‌ای پمپ را سرویس کنید.

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب اشاره شد پمپ آب برای پرفشار کردن جریان آب در ساختمان‌ها بسیار کاربرد دارد. این دستگاه همزمان با باز کردن شیر آب، شروع به کار می‌کند و زمانی که شیر آب را می‌بندید به طور خودکار خاموش می‌شود. گاهی اتفاق می‌افتد که پمپ آب به صورت یکسره و بدون قطع شدن کار می‌کند. این موضوع علاوه بر اینکه به دلیل سر و صدای مداوم باعث آزار ساکنین می‌شود، به مرور زمان موجب فرسودگی پمپ و سوختن آن می‌شود. در این حالت باید هزینه‌های زیادی برای خرید پمپ جدید صرف شود. بنابراین اگر متوجه شدید که پمپ ساختمان شما با مشکل یکسره کار کردن مواجه شده، با بررسی موارد ذکر شده در این مقاله این مشکل را بررسی کنید و در صورت تشخیص، از افراد متخصص جهت رفع مشکل پمپ کمک بخواهید.

شرکت پمپ لئو در سال  ۱۹۹۵ در کشور  چین تاسیس شد. این مجموعه با ساخت انواع بوستر پمپ آبرسانی، پمپ های آپارتمانی ، ساختمانی و صنعتی توانسته یکی از بهترین تولیدکنندگان پمپ با کیفیت در بازار های داخلی و بین الملی باشد و سالانه محصولات خود را به ۱۳۰ کشور جهان صادر کند. مجموعه صنعتی تولید کننده پمپ های آب لیو با ساخت انواع پمپ ها در مصارف مختلف خانگی، صنعتی و کشاورزی نیاز بازار مصرف کننده را تامین می کند.  جهت خرید پمپ لئو با مشاوران ما تماس بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید