تفاوت پمپ جتی و بشقابی

تفاوت پمپ جتی و بشقابی

یکی از سوالات رایج میان کسانی که تصمیم به بهود فشار آب خانگی دارند، این است که تفاوت پمپ جتی و بشقابی چیست؟ امروزه با افزایش جمعیت و ساخت آپارتمان های چندین طبقه، کم بودن فشار آب جز یکی از مشکلات اصلی خانواده های قلم داد می شود. استفاده از پمپ آب تاحدودی این مشکل را رفع می کند و باعث تامین آب مصرفی در طبقات بالاتر و واحدها می شود.

برای انتخاب از میان دو نوع پمپ، باید بگوییم پمپ های آب جتی برای منابع عمیق کاربرد دارد و به بهبود فشار آب می پردازد. در حالی که پمپ بشقابی مناسب سیستم های تامین آب طراحی شده است و برای جابجایی مایعات مختلف پیشنهاد می شود.

معرفی پمپ آب بشقابی؛ پمپاژ آب و سیالات

قبل از بررسی تفاوت پمپ جتی و پمپ بشقابی، به معرفی هر کدام می پردازیم. پمپ بشقابی با کمک حرکات دورانی موجب بهبود جریان آب و دیگر سیالات می شود. بشقاب های این ابزار به شفت پمپ متصل هستند و با روشن شدن موتور به گردش در می آیند. این حرکت بر پایه نیروی گریز از مرکز است که آب را از یک سو جذب و از سمت دیگر به بیرون هدایت می کند. از پمپ های بشقابی برای اجرای سیستم آبرسانی شهری، صنعتی و تامین آب خنک کننده در صنایع مختلف استفاده می کنند و نسبت به مدل های جتی، حجم بیشتری از آب را انتقال می دهند.

معرفی پمپ آب جتی؛ هم گروه سانتریفیوژها

این پمپ جز دست پمپ های سانتریفیوژ است که نصب آن به خوبی فشار مایعات را افزایش می دهد. جتی سرعت زیادی دارد و برای انتقال آب از عمق زیاد استفاده می شود. معمولا در نواحی دارای چاه آب عمیق و آب و هوای گرم، از پمپ آب جتی استقبال می کنند و عملکرد آن باعث دسترسی راحت تر به آب می شود.

پمپ آب جتی در دو مدل کم عمق و عمیق طراحی شده که برای جابجایی سوخت های سبک، سیستم حریق و مایعات مختلف مناسب است.

مقایسه پمپ آب جتی و بشقابی

در این قسمت برای بررسی تفاوت پمپ آب جتی و بشقابی به ویژگی های بارز هر کدام می پردازیم:

ویژگی های مثبت پمپ آب بشقابی:

کارایی عالی: این پمپ با عملکرد دورانی و نیروی گریز از مرکز، برای جابجایی آب بسیار پرکاربرد است. نصب آن سرعت آب را افزایش می دهد و دسترسی سریع در کمترین زمان را به ارمغان می آورد.

عدم نیاز به مکش آب: این مدل پمپ به خاطر خاصیت دورانی، نیازی به مکش آب ندارد. به همین خاطر، از پمپ بشقابی برای عمق های کم استفاده می کنند.

طراحی ساده و نگهداری راحت: پمپ های آب بشقابی ساختار ساده ای دارند و به راحتی نصب و نگهداری می شوند. این ویژگی باعث کاهش هزنیه و تعمیرات بدون دردسر شده است.

دبی بالا: از دیگر ویژگی هایی که در تفاوت پمپ آب جتی و بشقابی مطرح است، دبی بالا پمپ بشقابی است. این ویژگی به انتقال حجم زیاد مایعات اختصاص دارد.

کاربرد گسترده: پمپ آب بشقابی ابزاری کاربردی برای سیستم های شهری، صنعتی و خنک کننده ها است.

ویژگی های مثبت پمپ جتی

قدرت مکش عالی: این پمپ نسبت به دیگر مدل ها، قدرت مکش عالی دارد و به خوبی مایعات را از عمق های زیاد انتقال می دهد.

بهره مندی از انرژی جت: پمپ جتی همانطور که نامش پیداست، از انرژی جت برای مکش آب استفاده می کند. در واقع با کمک انرژی آب، مکش لازم را تامین می کند و ویژگی برای منابع انرژی محدود بسیار مورد اهمیت واقع شده است.

طراحی ساده: ساختار ساده پمپ جت از دیگر ویژگی های مهم این پمپ است که نیاز آن به قطعات سخت و پیچیده را رفع می کند.

حضور پر رنگ در نواحی مواجه با کمبود آب: در مناطقی که به دلیل کمبود آب مجبور هستند از چاه های عمیق آب استخراج کنند، پمپ آب جتی انتخاب مناسبی است.

5 تفاوت اصلی پمپ جتی و بشقابی

کدام یک بهتر است؟ پمپ جتی یا بشقابی؟ در بررسی های لازم هرگز نمی توان برتری یکی از پمپ ها را بیان کرد. زیرا هر کدام طراحی مخصوص به خود را دارد و برای زمینه خاص استفاده می شود. در این قسمت به چند تفاوت اصلی پمپ جتی و بشقابی می پردازیم:

1.طراحی ساده تر پمپ آب بشقابی

یکی از اصلی ترین تفاوت پمپ آب جتی و بشقابی، طراحی ساده تر پمپ بشقابی است. طراحی پمپ جتی پیچیدگی های یک سانتریفیوژ را دارد. در حالی که مدل بشقابی از یک الی چند پروانه تشکیل می شود. پروانه های این پمپ از جنس های مختلف استیل، چدن یا برنز است. اما بیشتر پمپ های بشقابی از پروانه های استیل ساخته می شوند. پروانه ها با استفاده از شافت فولادی بزرگ به پمپ وصل شده اند و هنگام ورود آب به قسمت پروانه، سرعت آب افزایش می یابد و بیرون پمپاژ می شود.

مدل جتی در کنار داشتن پروانه و پخش کننده، یک جت هوا اکسیژن دارد. شروع کار آن بدین گونه است که نازل با ایجا فشار بالا، آب به سمت بالا پمپاژ می شود. داخل الکترونیک پمپ کیتی وجود دارد که نام ونتوری شناخته می شود. این قطعه اثر ونتوری را خلق می کند، یعنی در مواقعی که لوله تنگ است، سرعت آب افزایش و فشار آب کاهش می یابد.

  1. فرایند ساده تر پمپ بشقابی

روند کار پمپ بشقابی براساس نیروی گریز از مرکز است. هنگام ورود آب به داخل پروانه، نیروی گریز از مرکز و شرایط جوی موجب افزایش سرعت می شود. البته سرعت برای تمام پمپ های بشقابی یکی نیست و فشار و سرعت آب پمپ ها به عوامل مختلف مانند تعداد پروانه، توان پمپ، دهانه خروجی و بزرگی قطر پروانه بستگی دارد. با افزایش تعداد پروانه، دهانه خروجی پمپ بزرگ تر است و در نتیجه پمپ توان بالاتری دارد.

نکته مهم! ار پمپ آب بشقابی هوا گیری نشود، در روند کار آن اختلال شکل می گیرد. پس هنگام نصب تمام لوله ها را هواگیری شده و پس از نصب پمپ نیز، انجام هواگیری یک الی دو بار ضروری است.

نحوه عملکرد پمپ آب جتی نیز بر پایه جت اکسیژن است. با ورود آب به پمپ، سرعت آن بالا می شود و این سرعت با افزایش فشار یکسان است. این پمپ بیشتر در زمینه مصارف خانگی کاربرد دارد و نسبت به پمپ بشقابی پر استفاده تر است.

  1. صدای بیشتر پمپ آب جتی

اگر به فکر تهیه پمپ آب کم صدا هستید، این تفاوت برای شما اهمیت پیدا می کند. پمپ آب جتی نسبت به بشقابی صدا بیشتری تولید می کند. این افزایش صدا نسبت به مدل بشقابی به خاطر جت اکسیژن است. البته این گفته بیانگر بدون صدا بودن پمپ بشقابی نیست. بلکه مدل بشقابی نیز میزان صدای خودش را دارد.

  1. دبی بیشتر پمپ بشقابی

میزان آبدهی یا همان دبی پمپ بشقابی نسبت به مدل جتی بیشتر است. در حالی که پمپ جتی آب را با سرعت بیشتر انتقال می دهد. پس پمپ جتی برای ارتفاعات بالاتر و ساختمان های بلند مناسب است و از پمپ بشقابی برای خانه های مسکونی تک واحد استفاده می شود. برای انتقال آب به طبقات بالاتر، پمپ بشقابی از دو الی چند پروانه استفاده می کند. پمپ جتی نیز در مواقعی که به آب بیشتری نیاز دارد، از انژکتور کمک می گیرد.

5.انتقال سیالات خورنده با پمپ بشقابی

از دیگر تفاوت پمپ آب جتی و بشقابی می توان به نوع سیالات عبوری آن ها اشاره کرد. سیالات قابل استفاده برای پمپ بشقاب شامل سیالات غیرخورنده همچون آب یا انواع حلال ها است. مدل جتی نیز برای سیالاتی همچون آب و سیالات قابل اشتعال استفاده می شود.

کلام آخر

حال که از تفاوت پمپ آب بشقابی و جتی مطلع هستید، می توانید با توجه به ویژگی ها، مزایا و کاربردهای هر کدام، مدل مورد نظر را انتخاب کنید. پمپ آب خانگی جتی با دبی کمتر، طراحی پیچیده تر و فشار کمتر ارائه شده است، اما پمپ بشقابی با ویژگی های دبی بیشتر، طراحی ساده تر و فشار بیشتر نصب می شود.

کلید اتوماتیک پمپ آب
قیمت مخزن پمپ آب خانگی
قیمت پمپ آب
تعمیر ست کنترل پمپ آب
اتوماتیک پمپ آب پنتاکس

دیدگاهتان را بنویسید