نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی

نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی

پمپ‌های آب کشاورزی به منظور انتقال و جابجایی آب از چشمه، چاه، رودخانه و سایر منابع آبی به سیستم‌های آبیاری یا منابع ذخیره آب در باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب یک پمپ آب کشاورزی با کیفیت و مناسب باعث می‌شود که آب به همه بخش‌های زمین زیر کشت به شکل یکنواخت برسد و در نهایت محصولات بیشتری از زمین کشاورزی به دست بیاید و برداشت بیشتری صورت بگیرد. برای اینکه از آبیاری یکنواخت مزرعه اطمینان حاصل شود باید سطح زمین کشاورزی به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم شود. سپس در هر یک از این بخش‌ها آب پمپاژ شده توسط پمپ در لوله به جریان در می‌آید و به وسیله آب‌پاش یا قطره چکان به محصولات می‌رسد. شما می‌توانید بخش‌های مختلف زمین کشاورزی را بر اساس میزان نیاز گیاهان به آبیاری تفکیک کنید و به این ترتیب فرایند آبیاری را به بهترین شکل ممکن کنترل کنید.

انواع پمپ آب کشاورزی

پمپ وسیله‌ای است که انرژی مکانیکی را از طریق یک منبع انرژی به آب و سایر سیالات منتقل می‌کند و باعث جابجایی و انتقال آب و سیالات از محلی به محل دیگر همراه با فشار می‌شود.

پمپ‌ها انواع مختلفی دارند و هر نوع از آن‌ها در موارد مختلف صنعتی، تجاری، مسکونی یا کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در پمپ‌هایی که مناسب برای استفاده در حوزه کشاورزی هستند انرژی مکانیکی مورد نیاز توسط نیروی حاصل از سوخت‌های فسیلی یا توسط برق تامین می‌شود. اگر زمین کشاورزی شما به شبکه برق دسترسی داشته باشد می‌توان به راحتی و با کمک تابلو برق، از پمپ‌های آب برقی استفاده کرد. اما در صورتی که زمین کشاورزی در محلی دور افتاده و بدون دسترسی به نیروی برق قرار گرفته، بهترین راه استفاده از پمپ‌های دیزلی یا بنزینی است.

علاوه بر آن پمپ‌های آب کشاورزی بر اساس نحوه عملکرد و نوع کاربردی که دارند به دسته‌های مختلف سانتریفیوژ شناور و پمپ‌های کف‌کش تقسیم می‌شوند و هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند.

پمپ آب کشاورزی سانتریفیوژ

سانتریفیوژ یکی از انواع پمپ‌های کشاورزی است که ساختاری بسیار ساده دارد. این پمپ از یک پروانه و یک محفظه پیچکی ساخته شده و پروانه آن روی شفت قرار دارد. شفت پمپ سانتریفیوژ تحت حمایت یاتاقان نگهداری می‌شود و در نهایت یاتاقان نیز درون یک محفظه قرار گرفته است.

اولین محرک این پمپ‌ها معمولاً یک موتور احتراقی درون سوز، الکتروموتور یا توربین بخار است که به کمک کوپلینگ، گشتاور را به پمپ انتقال می‌دهد. زمانی که پروانه به چرخش در می‌آید مایعات و سیالات درون خود را با شتاب جابجا می‌کند.

مزایا و معایب پمپ سانتریفیوژ

از مزایای پمپ سانتریفیوژ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نصب و راه‌اندازی آسان
  • امکان استفاده از انرژی الکتریکی و موتورهای احتراق داخلی از نوع توان تیلر یا تراکتور
  • کاربردهای گسترده
  • راندمان بالا

معایب این پمپ عبارتند از:

  • احتیاج به راه‌اندازی اولیه
  • مکش محدود

پمپ آب کشاورزی شناور

پمپ های آب شناور که به عنوان پمپ‌های توربینی هم از آن‌ها یاد می‌شود از پمپ‌های سانتریفیوژ طبقاتی هستند و برای انتقال آب و سیالات از چاه‌های عمیق مورد استفاده قرار می‌گیرند. عملکرد این پمپ‌ها اینگونه است که ابتدا با چرخش محور، سیال به درون پمپ وارد می‌شود. هر طبقه از این پمپ مانند یک پمپ سانتریفیوژ معمولی کار می‌کند و باعث بالا رفتن فشار سیال می‌شود. خروجی سیال‌ها در هر طبقه از این پمپ، ورودی سیال در طبقه بعدی است و در نهایت سیال با بیشترین میزان فشار از خروجی طبقه نهایی بیرون می‌آید.

این پمپ‌ها نیازی به راه‌اندازی اولیه ندارند و در سیال غوطه ور هستند. از لحاظ نگهداری و تعمیر در مقایسه با پمپ‌های سانتریفیوژ معمولی هزینه بیشتری را می‌طلبند ولی کارایی آن‌ها فوق العاده عالی است. از این پمپ‌ها برای پمپاژ کردن آب از چاه‌های نیمه عمیق، عمیق، افزایش فشار آب زمین‌های کشاورزی، آتش نشانی، زهکشی، مراکز تصفیه آب و انتقال آب شور، صنایع نفت و گاز و مصارف خانگی استفاده می‌شود.

مزایا و معایب پمپ شناور

از مزایای پمپ شناور یا چاه عمیق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • امکان استفاده در چاه‌های با عمق بالا
  • تامین دبی و هد بالا با راندمان مناسب
  • احتمال سرقت کم به دلیل شناور بودن این پمپ درون آب
  • امکان استفاده از انرژی الکتریکی یا موتورهای احتراق داخلی

معایب این پمپ عبارتند از:

  • نصب و راه‌اندازی سخت
  • هزینه نگهداری و تعمیر بالا

پمپ آب کف‌کش از دیگر پمپ‌های سانتریفیوژ که در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به پمپ‌های کف‌کش اشاره کرد. این پمپ‌ها از نوع مستغرق هستند و برای پمپاژ سیالات بدون آلودگی و کاملاً تمیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نحوه کارکرد پمپ‌های کف‌کش شبیه به پمپ‌های گریز از مرکز است. از یک موتور الکتریکی و پروانه تشکیل شده‌اند که موتور الکتریکی باعث به حرکت درآمدن پروانه می‌شود. سپس با مکش سیال به داخل پمپ و برخورد آن با پروانه، سیال انرژی جنبشی پیدا می‌کند و از محلی به محل دیگر منتقل می‌شود.

این پمپ‌ها در آب قرار می‌گیرند و داخل آب استارت می‌خورند. برای پمپاژ آب از مخازن، چاه‌ها و برای حذف آب از زیرسازه‌ها کاربرد دارند.

مزایا و معایب پمپ کف‌کش

از مزایای ارزشمند پمپ کشاورزی کف‌کش می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • ظرفیت کاری بالا
  • کارکرد مفید و مناسب
  • هزینه پایین تعمیر و نگهداری

معایب این پمپ عبارتند از:

  • عدم کارکرد درست در قسمت‌های داخلی موتور
  • داغ شدن بیش از حد
  • پمپاژ ناصحیح

نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی

اگر قصد انتخاب و خرید پمپ آب برای استفاده در صنایع کشاورزی را دارید باید به یک سری فاکتورها دقت داشته باشید و بر اساس یک سری معیارها خریدی خوب و متناسب با نیاز خود انجام دهید و در انتها از خرید انجام شده نهایت رضایت را داشته باشید.

برخی از نکات مهم در انتخاب پمپ کشاورزی به شرح زیر است:

  • توجه به نوع منبع آب: همانطور که می‌دانید بحران کم آبی در سراسر دنیا وجود دارد و اغلب کشورها از جمله ایران با کمبود آب شیرین دست و پنجه نرم می‌کنند. این موضوع به این معنی است که باید در مصرف منابع آب و مدیریت آن گام‌های درستی را برداریم تا علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف این نعمت ارزشمند، حداکثر میزان محصولات کشاورزی را برداشت کنیم. منابع آب شامل آب‌های سطحی دریاچه‌ها، چشمه‌ها، چاه‌ها، استخرها، رودخانه‌ها و… می‌شوند.
  • تعیین نوع پمپ: در انتخاب پمپ آب کشاورزی نوع پمپ اهمیت ویژه‌ای دارد و نقش مهمی را در کاربردهای کشاورزی و آبیاری زمین ایفا می‌کند. شما باید با توجه به نوع منبع آب نوع پمپ را انتخاب کنید. به طور مثال اگر قرار است از آب‌های سطحی مانند رودخانه یا استخر برای آبیاری زمین استفاده کنید می‌توانید پمپ‌های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز معمولی را انتخاب کنید. اما در صورتی که قصد دارید از منابع آب زیرزمینی مانند چاه‌ها بهره‌مند شوید بهتر است به سراغ پمپ‌های شناور چاه عمیق و پمپ‌های کف‌کش بروید. نکته دیگری که در انتخاب نوع پمپ کشاورزی حائز اهمیت است نوع منبع انرژی است. اگر مزرعه شما به شبکه برق نزدیک نباشد باید پمپ‌های دیزلی یا بنزینی را استفاده کنید اما در صورتی که دسترسی به برق دارید انتخاب پمپ‌های برقی مانعی ندارد.
  • محاسبه دبی و هد: تعیین و محاسبه دبی و هد دینامیکی قدم بعدی در انتخاب پمپ آب کشاورزی است. شما با کمک این دو پارامتر ‌می‌توانید بهترین پمپ را برای استفاده در زمین‌های کشاورزی انتخاب کنید. میزان آبدهی یا دبی به طور معمول بر اساس حقابه هر زمین کشاورزی از منابع آبی مشترک و مساحت زمین مشخص می‌شود. هد دینامیکی کل با توجه به ارتفاع منبع آب تا زمین کشاورزی، تلفات انرژی در لوله کشی و طول لوله کشی حساب می‌شود که برای این کار باید از افراد متخصص کمک بگیرید.

به طور مثال اگر در مزرعه‌ای دبی ۴ لیتر بر ثانیه و هد مورد نیاز ۲۵ متر حساب شده باشد باید از پمپ‌های با سرعت ۲۱۰۰ دور بر دقیقه و بازدهی ۷۰ درصد استفاده کنید.

  • انتخاب برند معتبر: قبل از انتخاب و خرید پمپ آب کشاورزی سعی کنید بهترین برندهای فعال در این حوزه را شناسایی کنید و برای داشتن خریدی خوب و با کیفیت به سراغ برندهای برتر بروید. انتخاب و خرید این پمپ‌ها اگرچه هزینه بالایی در پی دارد اما کیفیت و کارایی و عمر و دوام بالای این پمپ‌ها در مقایسه با هزینه‌ای که می‌پردازید بسیار به صرفه است.
  • خرید از مراکز معتبر: برای انتخاب پمپ آب کشاورزی و خرید این محصول حتماً به فروشگاه‌ها و مراکز معتبر مراجعه کنید. همچنین راجع به انتظاراتی که از محصول مورد نظر دارید، وسعت زمین کشاورزی، نوع محصولی که پرورش می‌دهید و… با فروشندگان گفتگو کنید تا بهترین پمپ را متناسب با نیاز شما ارائه کنند. حتماً پمپ‌هایی را خریداری کنید که ضمانت کیفیت داشته باشند. به این ترتیب در صورت بروز هرگونه مشکل می‌توانید برای تعویض یا تعمیر پمپ اقدام کنید.

سخن پایانی

پمپ‌ها انواع مختلفی دارند و هر پمپی برای استفاده در صنعت، کشاورزی، مصارف خانگی و… به کار گرفته می‌شود. اما به طور کلی اساس کار تمامی پمپ‌ها انتقال آب و سیالات از محلی به محل دیگر همراه با فشار بالا است. در این مقاله راجع به پمپ‌های آب مناسب برای مصارف کشاورزی صحبت کردیم و اطلاعات کاملی را درمورد نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی در اختیار شما همراهان گرامی قرار دادیم. اگر قصد دارید برای آبیاری زمین‌های کشاورزی پمپ تهیه کنید با رعایت موارد گفته شده، خرید خوب و رضایت بخشی را تجربه کنید.

شرکت پمپ لئو در سال  ۱۹۹۵ در کشور  چین تاسیس شد. این مجموعه با ساخت انواع بوستر پمپ آبرسانی، پمپ های آپارتمانی ، ساختمانی و صنعتی توانسته یکی از بهترین تولیدکنندگان پمپ با کیفیت در بازار های داخلی و بین الملی باشد و سالانه محصولات خود را به ۱۳۰ کشور جهان صادر کند. مجموعه صنعتی تولید کننده پمپ های آب لیو با ساخت انواع پمپ ها در مصارف مختلف خانگی، صنعتی و کشاورزی نیاز بازار مصرف کننده را تامین می کند.  جهت خرید پمپ لئو با مشاوران ما تماس بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید