پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه

پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه

پمپ‌های آب در ساختمان‌های چهار طبقه عموماً پمپ‌های خانگی هستند. اگرچه وظیفه همه پمپ‌ها تأمین آب ساختمان است، اما پمپ آبرسانی هر ساختمان به دلیل پارامتر‌های خاصی با ساختمان‌های دیگر متفاوت است. پمپ آب ساختمان باید به گونه‌ای انتخاب شود که از نظر هزینه، مصرف انرژی، سطح صدای عملیاتی و فشار خروجی مطلوب‌ترین باشد. فشار کم آب همیشه برای طبقات بالای ساختمان‌ها مشکل ساز است و ساکنان ساختمان‌های ۴ طبقه معمولاً با چنین مشکلاتی همراه هستند. ما در این مقاله با معرفی ویژگی‌های پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه به شما در خرید و انتخاب پمپ آب خانگی کمک می‌کنیم.

پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه

معرفی پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه

برای جلوگیری از فشار آب و کمبود آب در طبقه چهارم ساختمان، بهترین گزینه خرید یک پمپ آب برای خانه است. پمپ‌های شناور دستگاه‌هایی هستند که برای تأمین و افزایش فشار آب در ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. بنابراین تقاضا برای پمپ آب برای ساختمان‌های ۴ طبقه زیاد است. به طور معمول برای ساختمان‌های ۴ طبقه، چندین پمپ می‌توانند از نظر قدرت و تعداد موتور عملکرد خوبی داشته باشند. به طور کلی پمپ‌های دارای توان 1 اسب، یک و نیم اسب و ۲ اسب برای ساختمان‌های ۴ طبقه استفاده می‌شوند. طبیعتا انتخاب نوع پمپ برای اکثر مدل‌ها به عوامل مختلف و شرایط ساخت بستگی دارد. طراحی پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه از سال ۱۹۸۴ انجام شد که در انواع مختلف مورد استفاده است.

جدول زیر بهترین پیشنهادات پمپ آب مناسب برای ۴ طبقه را برای شما نشان می‌دهد:

نوع ساخت پمپ

نوع پمپ

هد پمپ

دبی پمپ

تک‌واحدی

 برای ساختمان 4 طبقه

نوع جتی 1 اسب

51 متر

2/3 متر مکعب

دو ‌واحدی مخصوص ساختمان 4طبقه

2 پروانه 2 اسب

54 متر

2/6 تر مکعب

سه واحدی برای 4طبقه

2 پروانه 2 اسب

54 متر

2/6 متر مکعب

 

انواع طبقه بندی پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه

انتخاب پمپ آب برای ساختمان ۴ طبقه بسیار ساده است، اما باید مراقب باشید و برخی پارامتر‌ها را در نظر بگیرید. در یک ساختمان ۴ طبقه می‌توان از پمپ‌های مختلفی استفاده کرد اما با توجه به اینکه ساختمان ۴ طبقه شامل چندین واحد است، باید با انواع پمپ‌های مناسب برای ساختمان‌های 4 طبقه آشنا شوید.

نوع جتی

پمپ آب جتی پمپ‌هایی هستند که آب را بدون نیاز به سیستم لوله کشی می‌کشند و بر اساس نیروی گریز از مرکز در خطوط انتقال فشار قوی پمپ می‌کنند. این نوع پمپ یکی از کاربردی‌ترین پمپ‌های آب در صنعت ساختمان است.

نوع صفحه‌ ای

پمپ آب صفحه‌ای نوع دیگری از پمپ آب است که برای مصارف خانگی نیز استفاده می‌شود. این پمپ در مکیدن و پمپاژ مایعات با ویسکوزیته پایین عملکرد بسیار خوبی دارد و به همین دلیل برای تأمین آب ساختمان‌های چند طبقه کاربرد وسیعی دارد.

پمپ آب گریز از مرکز

پمپ سانتریفیوژ در نوع پمپ دینامیکی که در سیستم آبرسانی دائمی قرار می‌گیرد استفاده می‌شود. بنابراین کاربرد داخلی نیز دارد و برای آبرسانی به ساختمان‌های چند طبقه مورد‌استفاده است؛ البته این نوع پمپ عمدتاً در سیرکولاسیون و تأمین آب سیستم گرمایشی (هیتر و پکیج) کاربرد دارد.

 

خرید پمپ آب برای ساختمان ۴ طبقه

پمپ‌ها تجهیزات فنی و تخصصی هستند که انتخاب مدل باید پس از تحلیل حرفه‌ای شرایط ساختمان از نظر میزان آب لازم انتخاب شود. بنابراین اگر اطلاعات لازم در این زمینه ندارید، بهتر است قبل از خرید، این منبع را از مراکز معتبری که مشاوره‌های لازم را برای انتخاب درست به مشتریان خود ارائه می‌دهند، تهیه کنید. قبل از خرید پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه به نکات زیر توجه کنید.

  • در انتخاب محل نصب دستگاه دقت کنید تا از مشکلات ناشی از سرما یا گرمای بیش از حد جلوگیری شود. توجه داشته باشید که محل قرارگیری دستگاه کاملاً ثابت است و همچنین آن را روی شیب نصب نکنید.
  • برای افزایش طول عمر پمپ آب، سعی کنید منبع دیافراگمی با حجم بیشتری خریداری کنید.
  • وزن لوله‌ها را بررسی کنید و مطمئن شوید که پمپ شناور برای تحمل وزن لوله‌ها در سیستم لوله تحت فشار نیست.
  • برای بهبود عملکرد پمپ خود، از سالم بودن سیستم لوله کشی و ضد‌نشت بودن ساختمان اطمینان حاصل کنید
  • برای جلوگیری از آسیب ناشی از پمپ‌هایی که خشک کار می‌کنند یا استهلاک پمپ، با یک تکنسین مشورت کنید و از تجهیزات جانبی مانند کلید‌های اتوماتیک و واحد‌های کنترل استفاده کنید.
  • پمپ آب خود را هر از چند گاهی روغن‌کاری کنید.
  • قبل از خرید پمپ آب مناسب، برچسب پمپ آب را مطالعه کنید. این پلاک دستگاه را مشخص می‌کند و روی تمام پمپ‌های آب یافت می‌شود. اگر پمپ این پلاک را ندارد، ارزشی برای خریدن آن وجود ندارد، زیرا خرید دستگاه بدون مدرک شناسایی معتبر و مطمئن مشکل ساز خواهد شد.
  • یکی از نکات خیلی موثر در انتخاب پمپ آب برای ساختمان ۴ طبقه، ارتفاع و دبی مورد نیاز است که باید به آن‌ها توجه کنید. برای اینکه بفهمید به چه مقدار هد و دبی نیاز دارید، باید بدانید که در ساختمان شما چه مقدار آب مصرف می‌شود و هر واحد در یک روز، ماه یا هفته چقدر آب مصرف می‌کند.
  • نکته دیگری که در انتخاب پمپ آب برای یک ساختمان ۴ طبقه باید به آن توجه کنید این است که پمپ آب شما نباید به طور مداوم کار کند. زیرا با اتصال دائمی به برق و کار کردن مداوم، اصطکاک آن بیشتر می‌شود و می‌تواند خیلی زودتر از حد معمول فرسوده شود.

 

قیمت پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه

عواملی مانند نوع پمپ، کیفیت، قدرت، نوع پروانه، مقطع، دبی آب، ارتفاع پمپ و غیره می‌توانند بر قیمت پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه تأثیر‌گذار باشند. علاوه بر پارامتر‌های اصلی مانند هد و دبی که در بحث فنی در انتخاب پمپ‌ها نیز تأثیر دارند، عوامل دیگری مانند برند، کشور سازنده، گارانتی و خدمات پس از فروش و غیره نیز نقش مهمی دارند.  بدون شک قیمت این دستگاه برای هر مصرف‌کننده پمپ خانگی اهمیت اقتصادی دارد. این در حالی است که قیمت این پمپ‌ها در بازار تفاوت دارد. مانند تمام تجهیزات و دستگاه‌ها قیمت پمپ آب در یک ساختمان چهار طبقه نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

عوامل موثر بر قیمت پمپ آب  مخصوص 4 طبقه

اصول مهم هنگام خرید پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه

هنگام خرید پمپ آب ساختمان، ابتدا باید با 3 اصل مهم دبی پمپ، هد و توان پمپ آشنا شوید.

  1. دبی پمپ یا دبی آب به توانایی پمپ در انتقال آب اشاره دارد. مقدار دبی یا زهکشی در هد صفر یعنی دبی پمپ را حداکثر دبی می‌گویند و بر حسب واحد لیتر در دقیقه یا متر مکعب در ساعت محاسبه می‌شود.
  2. به اختلاف ارتفاع بین محل پمپ (ارتفاع صفر) و بالاترین نقطه‌ای که پمپ می‌تواند آب را بدون چالش به این نقطه منتقل کند و آب را به این نقطه پمپ کند حداکثر هد یا حداکثر ارتفاع می‌گویند.
  3. به مقدار انرژی که پمپ می‌تواند بر اساس نیروی مکانیکی تولید و به آب منتقل کند، توان پمپ می‌گویند که بر حسب اسب بخار یا کیلووات محاسبه می‌شود.

قسمت های اصلی پمپ آب

نحوه محاسبه قدرت پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه

برای اطلاع از قدرت پمپ آب، در ابتدا سطح آب مخزن را بررسی کنید، زیرا مخزن آب پمپ را تأمین می‌کند. سطح آب در مخزن همتراز با سطح آب در لوله خواهد بود، اگر آب را از چاه پمپاژ می‌کنید، به طور مستقیم عمق را اندازه‌گیری کنید یا سطح آب را در منطقه خود تخمین بزنید. شما می‌توانید اینگونه اطلاعات مورد‌ نیاز پمپ آب را از سازمان‌های دولتی مانند USGS درخواست کنید. سپس مخزن نهایی را تخلیه کنید، زیرا مخزن نهایی همان مخزن پمپ ثانویه است که آب را از مخزن اصلی منتقل می‌کند. مطمئن شوید که مخزن خالی است و به پمپ به‌ درستی وصل شده است. بهترین پمپ آب برای آپارتمان، پمپ آبی است که با توجه به کف آپارتمان، فشار آب مناسبی را تأمین می‌کند.

طبقه‌بندی پمپ‌ ها برای ساختمان 4 طبقه

پمپ‌ها را می‌توان با توجه به میزان قدرت و نوع عملکردشان طبقه‌بندی کرد.

 انواع پمپ‌ها بر اساس کاربرد

پمپ آب در مواقع مختلف مانند آتش نشانی، کشاورزی، صنعتی و مصارف خانگی استفاده می‌شود که تفاوت آن‌ها در محل استفاده است. از جمله مهم‌ترین این پمپ‌ها می‌توان به پمپ‌های کف‌کش و لجن‌کش، پمپ‌های جریان محوری، پمپ‌های آب خانگی صفحه‌ای یا بشقابی، پمپ‌های آب خانگی محیطی، پمپ‌های شعاعی، پمپ‌های آب خانگی جتی، پمپ‌های سیرکولاسیون و غیره اشاره کرد.

انواع پمپ‌ها از نظر قدرت

پمپ‌ها بر اساس ظرفیت به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • پمپ دارای توان 2 اسب بخار

مدل دو اسب بخار برای ساختمان‌های ۵ تا ۱۰ طبقه، یک واحدی و متراژ کمتر از ۱۰۰ متر مناسب است.

  • پمپ ‌های دارای یک ‌و نیم اسب بخار

پمپ‌های یک‌و‌نیم اسب بخار در خانه‌های ۸۰ تا ۱۰۰ متری استفاده می‌شود.

  • پمپ‌ های یک اسب بخار

پمپ آب جتی و پمپ آب صفحه‌ای دارای دو پروانه و یک اسب بخار هستند که مدل پمپ یک اسب بخار در ساختمان‌های با ارتفاع سه طبقه و دو مدل دیگر در ساختمان‌های ۴ تا ۵ طبقه استفاده می‌شود.

  • پمپ ‌های نیم اسب بخار

پمپ‌های نیم اسب بخار با قدرت کم و صدا و حجم کم نسبت به سایر پمپ‌ها در ظرفیت‌های پایین استفاده می‌شوند.

  • پمپ ‌های نیم اسب بخار خانگی

پمپ‌های خانگی با توان نیم اسب مناسب‌ترین توان برای محیط‌های مسکونی و ویلا‌های یک طبقه و ساخته شده به صورت واحد هستند.

طبقه بندی پمپ ها

سخن آخر

امروزه در هر مجتمع مسکونی وجود پمپ آب به عنوان یکی از مهم‌ترین وسایل موثر در تامین آسایش زندگی مورد‌ نیاز است. با توجه به پمپ‌های آب موجود در بازار، برای یافتن پمپ مناسب برای خانه خود باید عوامل مهمی مانند ارتفاع پمپ و ارتفاع ساختمان، دبی آب، نمودار پمپ، سطح صدا، مصرف انرژی، قابلیت اطمینان و کیفیت دستگاه را در‌ نظر بگیرید. با خرید پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه با توجه به عوامل مذکور و عوامل موثر در قیمت، آب منزل خود را کنترل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید