علت روشن نشدن اتومات پمپ آب

علت روشن نشدن اتومات پمپ آب

کاهش فشار آب در داخل ساختمان‌ها باعث شده تا بسیاری از افراد به استفاده از پمپ آب روی بیاورند و از این دستگاه کاربردی برای افزایش فشار آب کمک بگیرند. اما استفاده از پمپ هم مشکلات و دردسرهایی را به همراه دارد. افرادی که از پمپ استفاده می‌کنند معمولاً با مشکلات متعددی روبرو هستند که یکی از آن‌ها اتومات نکردن پمپ آب است. اگر شما هم با این مشکل مواجه شده‌اید توصیه می‌کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا راهکارهای موثر برای برطرف کردن آن را دریافت کنید‌.

تعمیر پمپ آبی که کار نمی‌کند و روشن نمی‌شود

سیستم‌هایی که برای افزایش فشار آب مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولاً دارای یک کلید کنترل فشار هستند که نزدیک مخزن تعبیه شده است. این کلید میزان فشار آب را بررسی می‌کند و در صورت نیاز، پمپ را روشن می‌کند.

در صورتی که فشار آب کم باشد اما کلید کنترل فشار عمل نکند و پمپ روشن نشود قطعاً مشکلی وجود دارد که باید علت آن را پیدا کرد. همچنین در صورت نیاز باید اقدامات لازم برای عیب یابی و تعمیر پمپ صورت بگیرد. عوامل مختلفی می‌توانند علت روشن نشدن اتومات پمپ آب خانگی باشند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

اگر اتومات پمپ روشن نمی‌شود راهکارهای زیر را امتحان کنید

در صورتی که پمپ شما اتومات نمی‌کند با بررسی دلایل زیر علت این موضوع را مشخص کنید. در صورتی که مشکل ساده و قابل حل بود خودتان آن را برطرف کنید. در صورتی که نیاز به تخصص یا مهارت خاصی داشت از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید.

  • مطمئن شوید آب داخل ساختمان وصل است: برای اینکه علت روشن نشدن اتومات پمپ آب خانگی را پیدا کنید اول بررسی کنید که دریچه میان لوله کشی آب ساختمان و منبع آب در وضعیت OFF نباشد. سپس آب را وصل کنید و مراقب باشید فشار آب در فشارسنج کاهش پیدا نکند. با کاهش فشار به زیر تنظیم CUT_lN سوئیچ کنترل، پمپ شروع به کار می‌کند. در نظر داشته باشید که معمولاً این فشار بین ۲۰ یا ۳۰ Psi است.
  • مطمئن شود که پمپ به برق وصل شده است

یکی از علل روشن نشدن اتومات پمپ آب، وصل نبودن پمپ به برق است. پس قبل از هر اقدام دیگری اول مطمئن شوید که پمپ برق دارد یا نه. مطمئن شوید که سوئیچ برق پمپ در حالت روشن باشد. اگر کلید پمپ را پیدا نکردید سوئیچ‌های برق پمپ را بررسی کنید. همچنین می‌توانید برای تایید اینکه برق در رله پمپ یا سوئیچ کنترل برقرار است یا نه، از یک تستر ولتاژ ساده کمک بگیرید. فقط در این بررسی باید با دقت عمل کنید تا دچار برق گرفتگی نشوید.

  • گیج فشار آب را بررسی کنید

عدد گیج فشار آب را بررسی کنید. اگر فشار سنج مخزن، عدد پایینی باشد و عدد کمی را نشان بدهد ضربه‌های آرامی روی گیج بزنید تا ببینید سوزن نشانگر آن حرکت می‌کند یا نه. این نکته را در نظر داشته باشید رسوبی که در اطراف کلیدهای کنترل پمپ ایجاد می‌شود می‌تواند عاملی برای مسدود شدن فشارسنج آب باشد و از بالا رفتن فشار پمپ آب جلوگیری کند و در نهایت باعث خرابی پمپ یا عدم روشن شدن اتومات ‌شود.

برای تست گیج فشار آب ابتدا آن را به شیر آب وصل کنید. اگر فشار آب روی گیج، از فشار CUT_IN  بیشتر باشد، مسلماً پمپ روشن نمی‌شود. در چنین حالتی شیر آب را باز کرده و فشار گیج را مشاهده کنید و ببینید که به زیر فشار قطع پمپ می‌رود و پمپ روشن می‌شود  یا نه. در صورتی که پمپ کار کند و فشار آب در ساختمان وجود داشته باشد اما فشارسنج فشار را نشان ندهد و تغییر نکند باید فشارسنج را تعویض کنید.

  • خرابی کلید اتومات پمپ آب خانگی:

  •  
  • از دیگر علل روشن نشدن اتومات پمپ آب می‌توانیم به رسوبات محلول در آب اشاره کنیم. این رسوبات از پاسخگویی صحیح و عملکرد درست کلید اتومات در برابر تغییرات فشار آب جلوگیری می‌کنند. در نتیجه ممکن است با استفاده از آب، فشار پایین نیاید اما چون کلید اتومات دچار مشکل شده، پمپ نمی‌تواند در این مرحله که فشار کاهش پیدا کرده و نیاز به روشن شدن دارد به درستی عمل کند. برای اینکه مطمئن شوید علت روشن نشدن پمپ آب به دلیل جمع شدن رسوبات در کلید اتومات پمپ است با دستتان به کلید ضربه بزنید. در صورتی که روشن شد معلوم می‌شود که مشکل پمپ از رسوب است.
  • نشتی از لوله کلید اتومات: موضوع دیگری که باعث روشن نشدن اتومات پمپ آب می‌شود نشتی آب از محل اتصالات لوله و کلید اتوماتیک پمپ است. این لوله از جنس پلاستیک مس یا استیل به تولید می‌رسد و ممکن است به هر علتی دچار خوردگی، شکستگی یا فرسایش شود. در حالت کلی اگر فیتینگ اتصال دهنده لوله به کلید اتوماتیک دیجیتال پمپ آب، دچار آسیب شده باشد و نشتی بدهد، کلید اتوماتیک با وجود پایین آمدن فشار، نمی‌تواند پمپ آب را روشن کند.

این نکته را در نظر بگیرید که در برخی موارد ممکن است نشتی از قسمت‌های دیگر باشد. بنابراین توصیه می‌شود کل سیستم را برای یافتن محل نشتی چک کنید.

  • وجود نشتی در ساختمان: علت روشن نشدن اتومات پمپ آب می‌تواند به وجود نشتی آب در ساختمان مربوط باشد. بنابراین در چنین شرایطی ابتدا سیستم لوله کشی ساختمان، لوله کشی آب کولر، لوله کشی توالت ایرانی، آب فلاش تانک، مخزن توالت فرنگی و… را بررسی کنید و در صورتی که متوجه نشتی شدید از یک فرد متخصص در این حوزه کمک بخواهید تا مشکل را برطرف کند.
  • زنگ زدن کنتاکت‌های کلید اتوماتیک پمپ آب:

در صورتی که کنتاکت‌های کلید اتوماتیک پمپ آب دچار فرسایش شده و زنگ بزنند در برقراری اتصال برق به دستگاه اختلال ایجاد می‌کنند و در نتیجه اتوماتیک پمپ روشن نمی‌شود. این موضوع دلایل مختلفی دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • بالا رفتن طول عمر کلید اتوماتیک پمپ آب
  • روشن و خاموش شدن مکرر پمپ
  • نصب کردن کلید اتوماتیک پمپ آب در یک محیط نامناسب و مرطوب
  • پایین بودن کیفیت کلید اتوماتیک پمپ آب

برای اینکه از مشکل زنگ زدگی کنتاکت‌های کلید اتوماتیک جلوگیری کنید ابتدا باید برق ورودی به پمپ را قطع کرده و سپس تمام پیچ‌های نگهدارنده کلید را با کمک پیچ گوشتی به آرامی باز کنید. در نهایت با یک فرچه نرم یا سمباده که به مقداری گازوئیل آغشته شده تمام قسمت‌های کنتاکت را تمیز کنید و در نهایت کلید را در جای خود قرار داده و پیچ‌ها را ببندید.

در صورتی که کنتاکت‌های کلید اتوماتیک خال زده یا سوخته باشند، تمیز کردن به تنهایی نمی‌تواند باعث رفع این مشکل شود و باید کلید اتوماتیک پمپ را تعویض کنید.

  • گرفتگی لوله اتصال دهنده پمپ آب و ست کنترل یا منبع تحت فشار

معمولاً پمپ آب خانگی در کنار یک منبع تحت فشار یا ست کنترل پمپ آب قرار می‌گیرد و مورد استفاده است. در میان پمپ آب و این تجهیزات، یک لوله باریک قرار دارد. در برخی موارد به دلیل رسوب گرفتن این لوله و مسدود شدن آن، ست کنترل یا منبع تحت فشار در مقابل تغییرات فشار آب درست عمل نمی‌کنند.

اگر این مشکل ایجاد شده باشد در ظاهر به این صورت نشان داده می‌شود که کلید اتوماتیک یا ست کنترل به موقع روشن و خاموش نمی‌شود یا به طور کلی اتومات نمی‌کند. بنابراین زمانی که با این مشکل مواجه شدید ابتدا این لوله را مورد بررسی قرار دهید. اگر آب ساختمان شما سنگین است و سطح زیادی مواد محلول و ناخالصی دارد احتمال ایجاد این مشکل بسیار قوی است. در چنین شرایطی تنها راهکار این است که لوله را تعویض کنید و با وصل کردن لوله جدید، مسیر عبور آب را باز کنید.

  • هوا گرفتن پمپ آب خانگی

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند از علت‌های روشن نشدن اتومات پمپ آب باشد هوا گرفتن پمپ است. این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که هوای محبوس شده درون پمپ افزایش پیدا می‌کند. در چنین حالتی پمپ و پروانه‌ها نمی‌توانند به خوبی حرکت کرده و آب را مکش کنند. به همین دلیل پمپ روشن نمی‌شود یا اتومات نمی‌کند. برای برطرف کردن این مشکل می‌توانید به سادگی هوای داخل پمپ را تخلیه کنید. پمپ‌های خانگی یک پیچ کوچک در قسمت بالایی دارند که برای هواگیری پمپ تعبیه شده است. شما می‌توانید با کمک آچار این پیچ را باز کنید و هنگامی که صدای تخلیه هوا از آن بلند شد پیچ را در همان حالت نگه دارید تا تمام هوای درون پمپ خارج شود. سپس پمپ را روشن کنید و زمانی که آب از شکاف پیچ خارج شد پیچ را ببندید.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد پمپ آب یک وسیله کاربردی است که با کمک آن می‌توان فشار کم آب ورودی به ساختمان را جبران کرد. اما این دستگاه علی رغم مزایای بسیار، ممکن است مشکلات متعددی را در طول زمان استفاده برای شما ایجاد کند که یکی از مهمترین آنها روشن نشدن اتومات پمپ است. این مشکل به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. اگر با این مشکل مواجه شدید ابتدا تمام دلایلی را که در این مقاله به آنها اشاره کردیم مورد بررسی قرار دهید. اگر مشکل قابل حل بود خودتان آن را برطرف کنید و در غیر این صورت از افراد متخصص برای رفع مشکل کمک بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید