تفاوت پمپ و بوستر پمپ

تفاوت پمپ و بوستر پمپ

حتما هنگام تهیه ابزار لازم برای رفع مشکل فشار کم آب منزل یا محیط کار با واژه های پمپ آب و بوستر پمپ آشنا شده اید. در این مواقع سوالی که مطرح می شود این است که تفاوت پمپ و بوستر پمپ چیست؟ هر دو ابزار برای افزایش فشار آب مصرف اجرا می شوند، با این تفاوت که پمپ آب نسبت به بوستر ظرفیت محدودی دارد و مناسب ساختمان های دارای واحد و ارتفاع کمتر است. اما بوستر پمپ با ظرفیت بالاتر برای ارتفاع های مختلف استفاده می شود و می تواند طیف گسترده ای از دبی را ارائه دهد.

اهمیت دانستن تفاوت پمپ و بوستر پمپ

با معرفی تفاوت های این ابزار، کمک بزرگی در انتخاب بهتر شما جهت تامین آب مصرفی مورد نیاز مصرفه کننده می کند. بوستر با هدف بهبود فشار آب جهت استفاده در ساختمان های بلند، سونا، آبگرمکن ها و … کاربرد دارد و برای حضور در کنار پمپ اصلی تولید می شود. پمپ اصلی نیز آب را به درون بدنه می کشد، سپس آن را منتقل می کند. آن ها جابجایی مایعات را راحت تر کرده اند و فشار ایده آلی خلق می کنند. اما زمانی که فشار آب در حال نوسان است، پمپ دچار مشکل می شود. اینجاست که اهمیت استفاده از بوستر مشخص می شود.

پمپ چیست؟ کاربردهای آن …

پمپ آب ابزاری پرکاربرد برای تامین فشار لازم سیالات است که انتقال سیالات را از مکانی به مکان دیگر ساده می کند. این دستگاه مکانیکی با تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی، سرعت انتقال آب را افزایش می دهد و از قسمت های مختلف همچون موتورهای الکتریکی، موتورهای دیزلی، پیستون ها، پروانه ها، توربین ها و … ساخته می شود.

امروزه مدل های مختلفی از پمپ را شاهد هستیم که هر کدام برای اهداف خاص استفاده می شوند:

انتقال آب: با کمک پمپ ها انتقال آب از منابع همچون چاه، رودخانه و … به سیستم آبیاری انجام می شود.

صنایع: پمپ ها در صنایع مختلف مانند نفت و گاز، معدنی، آب و فاضلاب حضور پررنگ دارند و جابه جایی مایعات و دیگر سیالات را انجام می دهند.

سیستگ گرمایش و تهویه: انتقال آب گرم یا خنک در بسیاری از سیستم های گرمایش و تهویه ضروری است که این کار با استفاده از پمپ های مخصوص انجام می شود.

صنعت کشاورزی: از دیگر کاربردهای پمپ می توان به حوزه کشاورزی اشاره کرد. این ابزار به عنوان یکی از تجهیزات ضروری در سیستم های آبیاری مزارع شناخته می شود.

سیستم حریق: یکی از اقدامات ضروری سیستم آتش نشانی انتقال آب جهت خاموش سازی حریق است. با پمپ های مناسب فشار کافی ایجاد و حریق سریع تر خاموش می شود.

انواع پمپ

انواع پمپ شامل پمپ آب خطی، زمینی، شناور، آب جتی، طبقاتی، کفکش، استیل، دو پروانه و … است. کاربرد هر کدام با دیگری فرق می کند و بعد از نکات مهم مانند فشار آب، انتقال حجم یا دبی مورد نیاز، پمپ آب انتخاب می شود. معمولا مصرف کنندگان با کمک نظر مهندسین و افراد باتجربه در زمینه اجرای پمپ، مدل مناسب را انتخاب می کنند و از تامین آب مصرفی بهره مند می شوند.

بوستر چیست؟ کاربرد آن …

برای درک تفاوت پمپ و بوستر پمپ، خوب است بوستر را به طور مفصل تعریف کنیم. بوستر نوعی پمپ است که باعث افزایش فشار سیالات می شود. طراحی این پمپ کمی با پمپ های معمولی متفاوت است. از این رو، در شرایط خاص استفاده می شود. در واقع بوسترها از دو یا چندین پمپی که به صورت موازی کنار یکدیگر قرار گرفته تشکیل شده اند. تمام پمپ ها زیر نظر یک سیستم مرکزی قرار دارند و دارای یک خط آب ورودی و یک خط آب خروجی هستند.

روند کار بوستر بدین شکل است: با اندازه گیری خروجی و تکیه بر برنامه ریزی ها، مقدار دبی تعیین می شود. سپس با کمک یک یا چند پمپ، سطح دبی ایجاد خواهد شد. در موارد زیر به برخی از کاربردهای این ابزار اشاره می کنیم:

  • یکی از اصلی ترین تفاوت پمپ و بوستر پمپ، کاربرد آن ها است. بوسترها برای ساختمان های بلند مانند برج ها پیشنهاد می شود.
  • گزینه مناسبی برای تامین آب مصرفی کشاورزی است.
  • از آن برای سیستم اطفا حریق استفاده می کند.
  • سیستم آبرسانی محیط های بزرگ مانند مدارس، سالن های تفریحی، سالن های ورزشی، کارخانه ها و … دارای بوستر پمپ است.
  • در مجتمع های مسکونی و آپارتمانی برای تامین فشار ایده آل از بوستر استفاده می کنند.
انواع بوستر پمپ

یکی دیگر از موضوعات مورد بررسی در تفاوت پمپ و بوستر پمپ، انواع آن ها است. بوسترها از نظر کاربری، تعداد پمپ ها و … در دسته بندی های مختلفی ارائه می شوند.

بوستر پمپ دور متغیر:

این ابزار دارای اینرترهای تابلو فرمان هستند که با کمک آن ها سرعت گردش را تنظیم می کنند. تفاوت این مدل با مدل های دور ثابت این است که با استفاده از دستگاه کنترل دور، میزان دبی و فشار لازم مشخص می شود. این مقدار مشخص شده با تغییر سرعت الکتروموتور به دست می آید.

بوستر پمپ دور ثابت:

 این مدل بوستر با دستور دادن نوبتی به پمپ ها براساس نیاز پرشر سوییچ، دبی آب مصرفی بدست می آید. پرشر سوییچ های اجرایی روی بوستر روی عملکرد دستگاه تاثیرگذارند و به کار انداختن نوبتی پمپ ها را فراهم می سازد. مهم ترین کاربرد بوستر پمپ دور ثابت، در سیستم های آتش نشانی و اطفا حریق است.

تفاوت پمپ و بوستر پمپ؛ عملکرد حرفه ای تر بوسترها

پمپ های معمولی هیچ کاری با خروجی سیستم ندارند و بدون آگاهی از نتیجه کارکردشان فعالیت می کنند. به همین خاطر، نمی توان برای تامین سطح فشار لازم انتظاری از آن ها داشت. اما بوسترها توانایی ایجاد سطوح مختلف دبی را دارند و فشار آب را برای ارائه به بخش های مختلف تنظیم می کنند.

یکی از مشکلات اصلی در سیستم های آبرسانی ساختمان ها، عدم تنظیم فشار آب است. سیستم های آبرسانی ثابت، تنها مقدار مشخصی از آب به درون لوله وارد می شود. زمانی که مصرف آب کم یا زیاد می شود، فشار متفاوتی نیز شکل می گیرد. حال برای بهبود فشار آب، باید چند الکتروموتور کنار یکدیگر به فعالیت بپردازند، اما احتمال آسیب دیدگی لوله هنگام افزایش فشار وجود دارد. برای تنظیم فشار ایجاد شده بوستر وارد عمل می شود.

اهمیت استفاده از بوستر پمپ

بوسترها یکی از پرکاربردترین پمپ های موجود در بازار است که برای ساختمان های بزرگ و مجتمع ها استفاده می شود. حتی در سیستم اطفا حریق حضور پررنگی دارند و مهم ترین تفاوت آن ها با پمپ معمولی، تعداد موتورهای آن است. در واقع بوستر با استفاده از چند موتور چیده شده به صورت موازی، فشار آب مصرفی لوله های را بهبود می بخشد. زمانی استفاده از بوستر اهمیت پیدا می کند که دیگر پمپ ها توانایی ایجاد فشار کافی را نداشته باشند.

کلام آخر

با بررسی تفاوت پمپ و بوستر پمپ با عملکرد هر کدام از این ابزارهای کاربردی آشنا شدیم و می دانیم در چه مواقعی و در چه مکانی از کدام شان استفاده کنیم. البته انواع پمپ ها بسیار گسترده است و انواع بوسترها نیز تفاوت فاحشی با یکدیگر دارند. پس برای تشخیص دقیق این که بوستر بهتر است یا پمپ باید به شرایط محیط مورد نظر توجه ویژه داشته باشید و مشخصات هر کدام با دقت انتخاب شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید