پمپ آب چاه

پمپ آب چاه

یکی از کاربرد‌های اصلی پمپ در کشاورزی است، زیرا برای آبیاری زمین‌های کشاورزی می‌توان از پمپ‌های مختلفی استفاده کرد که نوع پمپ بیرونی با توجه به نوع منبع آب انتخاب می‌شود. پمپ آب چاه وسیله‌ای است که برای پمپاژ آب از چاه استفاده می‌شود و در انواع مختلفی موجود هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. این نوع پمپ‌ها از نظر طراحی و ساخت، پمپ‌های گریز از مرکز هستند و ساختار طبقه‌ای دارند. برای آشنایی بیشتر با این نوع پمپ‌ها تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

پمپ آب چاه چیست؟

پمپ آب چاه خانگی با امکاناتی که ارائه می‌دهد، مردم را قادر می‌سازد تا از منابع آب زیرزمینی خود به طور مستقل و بهینه استفاده کنند. پمپ آب خانگی به طور کلی ابزار مهمی برای دستیابی به مدیریت هوشمندتر منابع آب و همچنین تامین آب در مکان‌هایی است که مشکل کمبود آب دارند. در مناطق شهری و حومه شهر، اکثر مردم تقریباً به آب آشامیدنی تمیز دسترسی دارند. اما در بیشتر مناطق روستایی، میلیون‌ها خانه برای تأمین آب خود به چاه‌ها وابسته هستند. پمپ چاه قطعه‌ای از تجهیزات الکترومکانیکی است که پس از حفاری یا حفر چاه نصب می‌شود. هدف آن پمپاژ آب از چاه به خانه شما است. یک موتور الکتریکی، پروانه یا پمپ گریز از مرکز را به حرکت در می‌آورد که آب را از چاه شما از طریق یک جت یا لوله حرکت می‌دهد. آن‌ها در طیف گسترده‌ای از اندازه‌ها هستند و بهترین اندازه برای خانه شما به سه عامل اصلی کیفیت ملک، مقدار آبی که خانه شما مصرف می‌کند و تعداد دستگاه لوله‌کشی مورد نیاز منزل شما نیز بستگی دارد.

پمپ آب چاه

انواع پمپ آب چاه

پمپ‌ آب چاه از نظر تجهیزات و عمق کار به دو دسته پمپ‌های آب چاه کم عمق و عمیق تقسیم می‌شود که در زیر ویژگی‌های آن‌ها را ارائه می‌دهیم:

پمپ چاه کم عمق

پمپ‌های چاه کم عمق برای چاه‌های تا ارتفاع ۷ متر مورد استفاده قرار می گیرند. بدنه پمپ آب چاه کم عمق باید طوری طراحی شود که به‌ طور کامل آب‌بندی شده و آب نتواند به درون موتور آن نفوذ کند. یکی از ویژگی‌های پمپ چاه کم عمق این است که می‌تواند آب را از چاه از طریق یک یا چند لوله به باغ‌های بیرونی، کشاورزی و غیره برساند و یکی از پرکاربردترین انواع پمپ است.

پمپ برای چاه‌های عمیق

پمپ‌های چاه عمیق در ساختمان‌های مسکونی در مناطق کم آب استفاده می‌شود. همچنین در مناطق کشاورزی و خانه‌هایی که سطح مخازن آب بسیار پایین‌تر از سطح زمین است از پمپ آب چاه عمیق استفاده می‌کنند.

پمپ‌های چاه عمیق معمولاً در چاه‌هایی با عمق بیش از ۱۰ متر استفاده می‌شود. پمپ‌های چاه عمیق، پمپ‌های شناور هستند و وظیفه پمپاژ آب از چاه‌ها را بر عهده دارند. نکته مهم در طراحی پمپ چاه عمیق، طراحی و استفاده از قطعات مخصوص برای افزایش طول عمر الکتروپمپ و همچنین حفاظت از قطعات اصلی است.

پمپ غلیظ کش

این نوع پمپ‌ها در داخل چاه کاملاً زیر زمین قرار می‌گیرند و در تماس مستقیم با آب هستند. این ویژگی به پمپ غلیظ‌ کننده اجازه می‌دهد تا آب را با فشار بالا پمپاژ کند. طراحی زیرزمینی این پمپ‌ها به آن‌ها اجازه می‌دهد در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت کنند. پمپ‌های کندانسور در اندازه‌ها و انواع مختلفی برای کاربرد‌های مختلف مانند سیستم‌های آبیاری باغ، تأمین آب شرب و آب شیرین کن وجود دارند.

پمپ دوار

این نوع پمپ‌ها از پیستون یا پره‌های دوار برای حرکت آب استفاده می‌کنند. آب توسط پیستون یا پره به حرکت در می‌آید و فشار ایجاد می‌شود. پمپ‌های آب چاه دوار در کشاورزی و آبیاری کاربرد دارند.

پمپ سطحی

این پمپ‌ها روی زمین قرار دارند و با استفاده از لوله و شیلنگ آب چاه‌ها را پمپاژ می‌کنند. از آنجایی که این نوع پمپ‌ها در بالای زمین قرار دارند، تعمیر و نگهداری این پمپ‌ها آسان است. از پمپ سطحی در انواع متفاوت در آبیاری‌های کوچک، آب‌رسانی روستایی و آب خانگی استفاده می‌شود.

پمپ دیافراگم

این پمپ‌ها از دیافراگم به عنوان وسیله اصلی ایجاد فشار و حرکت آب استفاده می‌کنند. دیافراگم‌ها حرکت می‌کنند و در سیستم فشار ایجاد می‌کنند تا آب به سمت بالا حرکت کند. پمپ‌های دیافراگمی عموماً برای کاربرد‌های کوچک مانند آبیاری گلخانه‌ها، فضا‌های کوچک و یا کاربرد‌های خاص در صنایع کوچک استفاده می‌شوند.

پمپ چاه آب عمیق

انواع پمپ آب چاه‌های کم عمق و ویژگی‌های آن‌ها

نوع پمپ آب چاه کم‌عمق در صنایع مختلف رایج است و دارای سه بخش مهم الکتروموتور، جت و پروانه است. در این‌جا با انواع پمپ آب چاه کم‌عمق آشنا خواهید شد:

  1. پمپ خود مکش و تقویت شده با فایبرگلاس

این محصولات به صورت خودمکش و تقویت شده با فایبرگلاس نیز تولید می‌شوند و مجهز به سوئیچ فشار برای تنظیم فشار پمپ هستند.

  1. پمپ جت

پمپ جت گران‌تر است و در چاه‌های با قطر کم استفاده می‌شود. این پمپ‌های آب برای انواع چاه‌ها قابل استفاده هستند و ساختار مکانیکی ساده‌ای دارند و خارج از منبع نیز قابل استفاده هستند. این نوع پمپ با مکش کار می‌کنند، در نتیجه فشار هوا باعث جابجایی آب از چاه می‌شود.

  1. پمپ شناور

یکی از انواع پمپ برای چاه‌های کم عمق، پمپ شناور است که برای استخراج آب از چاه‌های کم عمق استفاده می‌شود. این پمپ آب دارای عمر طولانی و عملکرد عالی است و اجازه ایجاد خلاء را نمی‌دهد. عملکرد آن در قسمت پمپاژ آب بهتر از پمپ‌های جت است. پمپ شناور مایع را به بیرون هل می‌دهد، در حالی که نازل توانایی مکش مایع را دارد. از این محصولات در چاه‌های عمیق نیز استفاده می‌شود.

  1. پمپ گریز از مرکز

این نوع پمپ آب چاه معمولاً در منابع سطحی استفاده می‌شود. فشار پمپ سانتریفیوژ کم است، بنابراین می‌توان از این محصول در مواقعی که فشار کم و حجم بالا مورد نیاز است استفاده کرد.

نحوه علکرد پمپ آب چاه 

وظیفه پمپ آب چاه، انتقال آب به یک مخزن ذخیره است و این آب تا هنگامی که شما به آن نیاز دارید در مخزن ذخیره می‌شود. هنگامی که موتور کار می‌کند، آب را به داخل پمپ می‌کشد و سپس آن را به سمت بالا به داخل مخزن فشار می‌برد. تزریق آب به این مخزن فشار باعث افزایش فشار هوا در مخزن می‌شود تا زمانی که به یک سطح از پیش تعیین شده معین ۴۰-۶۰ psi برسد. هنگامی که شیر آب را در خانه خود باز می‌کنید، نیروی کاهش فشار هوا در مخزن آب، آب را به لوله کشی شما فشار می‌دهد. هنگامی که فشار هوا به حدود ۴۰ psi کاهش می‌یابد، پمپ دوباره روشن می‌شود و پمپ بلافاصله شروع به هدایت آب بیشتری به مخزن می‌کند.

پمپ آب شناور چیست؟

چاه برای تامین آب از چاه‌های عمیق یا منابع آب زیرزمینی استفاده می‌کند. از آنجایی که آب خود به خود در این اعماق می‌جوشد، باید از پمپ‌های قدرتمند و کارآمد استفاده کنیم که به آن‌ها پمپ شناور می‌گویند. پمپ شناور نوعی پمپ است که به طور کامل در آب غوطه‌ور شده و در داخل چاه یا منبع آب زیرزمینی قرار می‌گیرد. این نوع پمپ‌ها از دو قسمت اصلی تشکیل شده‌اند که در زیر به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

موتور الکتریکی (الکتروموتور)

این قطعه وظیفه تولید انرژی مورد نیاز برای پمپاژ آب از عمق چاه یا آب زیرزمینی به سطح را بر عهده دارد. الکتروموتور داخل پمپ است و از برق استفاده می‌کند.

پمپ (Pump)

وظیفه پمپ جمع‌آوری و انتقال آب از عمق چاه یا منبع آب زیرزمینی به سطح است. طراحی دقیق پمپ‌ها به نیاز‌های مختلف آبیاری، مصارف صنعتی یا آب آشامیدنی بستگی دارد.

با نصب پمپ چاه خانگی و پمپ مکش آب از یک چاه برای تأمین آب از منابع زیرزمینی نزدیک خانه خود استفاده کنید. از آنجایی که اندازه چاه‌ها بر اساس میزان آب موجود متفاوت است، پمپ‌های مختلفی برای شرایط مختلف طراحی می‌شوند. اینکه کدام یک را انتخاب کنید به عواملی مانند عمق آب چاه، قطر پوشش چاه و میزان آب خروجی از چاه بستگی دارد.

پمپ آب شناور

تجهیزات مورد استفاده در پمپ آب چاه

نصب پمپ آب چاه نیاز به دانش فنی و ایمنی دارد. نصب و نگهداری توسط تکنسین‌های حرفه‌ای بهترین گزینه برای اطمینان از عملکرد صحیح و سالم تجهیزات است. همچنین اطمینان از در دسترس بودن قطعات اورجینال و اصلی برای تجهیزات بسیار مهم است. تجهیزات پمپ آب چاه عبارت‌اند از:

  • تجهیزات برقی

در صورت لزوم تجهیزات الکتریکی مانند کلید‌ها، وسایل حفاظتی و کنترل‌ها برای کنترل و مدیریت عملکرد پمپ استفاده می‌شوند.

  • لوله کش نوارک و نوارک

از نوارک به عنوان یک وسیله ایمنی برای پمپ‌های ضخیم‌کننده استفاده می‌شود. اگر آب وارد پمپ نشود، نوارک پمپ را خاموش می‌کند. لوله‌های نوارک برای تأمین آب از چاه‌ها به سطوح بالاتر استفاده می‌شود.

  • پمپ آب چاه

پمپ آب تجهیزات اصلی در فرآیند انتقال آب از چاه به منبع مصرفی مانند مخزن آب یا سیستم آبیاری است. نوع و ظرفیت پمپ باید بر اساس عمق چاه، نوع آب و فشار و دبی مورد نیاز تعیین شود.

  • لوله و شیلنگ

برای اتصال پمپ به مخزن یا سیستم کاربردی از لوله و شیلنگ استفاده می‌شود. ماده انتخابی باید در برابر آب و عناصر آب مقاوم بوده و اندازه آن متناسب با جریان و فشار آب باشد.

  • سیستم فیلتر

در مناطق با آب غیر شرب و یا در مواقعی که تصفیه آبیاری ضروری است از سیستم فیلتر برای حذف ذرات شناور و پاکسازی آب استفاده می‌شود.

  • تجهیزات زهکشی و دفع

در صورت نیاز به تخلیه بیشتر آب از چاه یا زهکشی به سطح پایین‌تر، داشتن سیستم زهکشی ضروری است.

تجهیزات پمپ آب چاه

خرید پمپ آب چاه

برای خرید پمپ آب مرغوب برای پمپاژ آب از چاه‌های نیمه عمیق و عمیق توصیه می‌شود که به دنبال محصولاتی با برند‌های معروف باشید. زیرا این محصولات دارای کیفیت و کارایی بالاتری بوده و عمر طولانی‌تری نسبت به محصولات مشابه دارند. برای انتخاب پمپ آب چاه مناسب، باید فاکتورهای زیر را مورد‌ توجه قرار دهید:

  • عمق چاه
  • سطح ایستایی آب درون چاه
  • طول خطوط پمپ
  • تفاوت سطح از دهانه ۴ تا محل زهکشی
  • جنس و ابعاد لوله
  • تعداد اتصالات استفاده شده و اتصالات زانویی

خرید پمپ آب چاه

سخن آخر

نصب و استفاده از پمپ آب چاه یکی از عوامل کلیدی در تأمین آب روان منازل و محیط‌های کشاورزی است. پمپ‌های آب چاه عمیق به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار تأمین آب برای مصارف مختلف از جمله کشاورزی، آبرسانی شهری، صنعت، معدن و صنعت نفت و گاز بسیار حائز اهمیت است. این پمپ‌ها با قابلیت‌ها و ظرفیت‌های منحصر به فرد خود به بهبود کیفیت و کارایی مصرف آب کمک می‌کنند. از مزایای مهم آن‌ها می‌توان به تامین آب مناطق دور افتاده، بهره‌وری بالا، قابلیت تنظیم عمق جذب آب و تصفیه آب اشاره کرد.

شرکت پمپ لئو در سال  ۱۹۹۵ در کشور  چین تاسیس شد. این مجموعه با ساخت انواع بوستر پمپ آبرسانی، پمپ های آپارتمانی ، ساختمانی و صنعتی توانسته یکی از بهترین تولیدکنندگان پمپ با کیفیت در بازار های داخلی و بین الملی باشد و سالانه محصولات خود را به ۱۳۰ کشور جهان صادر کند. مجموعه صنعتی تولید کننده پمپ های آب لیو با ساخت انواع پمپ ها در مصارف مختلف خانگی، صنعتی و کشاورزی نیاز بازار مصرف کننده را تامین می کند.  جهت خرید پمپ لئو با مشاوران ما تماس بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید