علت روشن نشدن اتومات پمپ آب خانگی

مواجه شدن با مشکلات پمپ آب یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که اعضای یک ساختمان با آن مواجه خواهند شد. مشکلات متعددی ممکن است برای یک پمپ آب به وجود آید که نتیجه‌ی آن روشن نشدن اتومات پمپ آب و اختلال در آبرسانی به طبقات یک ساختمان می‌باشد.

علل روشن نشدن پمپ‌های آب خانگی متفاوت است؛ بنابراین در هنگام بروز مشکل در پمپ‌های آب خانگی، می‌بایست به بررسی تخصصی پمپ آب پرداخته و سپس بهترین راه حل را به کار برد.

پمپ‌های آب خانگی به دلیل فعالیت مداوم خود و آبرسانی به طبقات گوناگون، دائماً در حال روشن و خاموش شدن هستند؛ در این وضعیت، موقعیت‌هایی به وجود می‌آید که پمپ آب دیگر روشن نشده و بنابراین آبرسانی به طبقات با مشکل مواجه خواهد شد. در این زمان، آگاهی کامل از انواع پمپ و همچنین بوستر پمپ به شما کمک می‌کند تا مشکل را پیدا کرده و سپس به رفع آن اقدام نمایید.

اطلاع از مشکل به وجود آمده در پمپ آب خانگی و اقدام به تعمیر هر چه سریع‌تر آن، از مهم‌ترین کارهایی است که در هنگام بروز مشکل در پمپ‌های آب خانگی می‌بایست صورت پذیرد. چنانچه تعمیرات پمپ آبرسانی به تأخیر بیافتد، فشار آب در ساختمان کاهش یافته و اعضای ساختمان با مشکلات قطعی آب مواجه خواهند شد.

هنگامی که مشکل روشن نشدن اتومات پمپ را مورد بررسی قرار دادید، چنانچه مشکل بسیار اساسی باشد باید به خرید پمپ آب اقدام کنید.

پیش از خرید پمپ آب شما می‌بایست کاملا مطمئن شوید که با رعایت تمامی نکات در روشن کردن پمپ آب، نمی‌توانید پمپ آب را حتی با وجود عدم قطع برق ساختمان، به کار بیاندازید.

دلایل روشن نشدن اتومات پمپ آب خانگی

پمپ‌های آب خانگی به دلایل گوناگونی دچار اختلال شده و روند آبرسانی را با مشکل مواجه می‌کنند. برخی از این اختلالات با تشخیص درست و به‌موقع قابل رفع شدن هستند؛ در ادامه به معرفی و بررسی دلایل روشن نشدن اتومات پمپ آب خانگی پرداخته شده است:

  • مسدود و خالی بودن شیر آب در منبع: خالی بودن منبع از آب، که سبب افزایش تعداد استارت و همچنین توقف سریع پمپ می‌گردد و این حالت سبب چسبیدن پلاتین، داغ شدن و در نتیجه سوختن موتور خواهد شد.
  • هواگیری نامناسب اولیه: در حالتی که ورود هوا، از دلایل روشن نشدن اتومات پمپ باشد می‌بایست هوای پمپ، لوله و شیرها خالی شده و مجدد هواگیری انجام شود.
  • وجود گرفتگی در مجرای عبوری سیال: در هنگام گرفتگی مجرای عبوری سیال می‌بایست این مجرا بررسی و نیز گرفتگی آن برطرف شود.
  • کیفیت پایین قطعات پمپ آب: از مهم‌ترین علل عدم کارکرد پمپ‌های آب، کیفیت نامناسب قطعات آن می‌باشد؛ در صورتی که از قطعات بی‌کیفیت و نامرغوب در ساخت پمپ آب استفاده شده باشد، با عدم کارکرد و یا اختلال در عملکرد پمپ آب مواجه خواهید شد.
  • وجود مشکل در برق رسانی پمپ آب: یکی از بخش‌هایی که در صورت عدم کارکرد پمپ آب می‌بایست چک شود، اتصالات برقی در پمپ آب می‌باشد؛ بدین منظور پیش از هر اقدامی جهت رفع مشکل عدم کارکرد پمپ آب، تمامی مواردی که در برق رسانی پمپ آب دخالت دارند را مورد بررسی قرار دهید.
  • تنظیم نبودن کلید اتوماتیک در پمپ آب: در صورت عدم تنظیم کلید اتوماتیک در پمپ آب، عملکرد پمپ آب با مشکل مواجه شده و پمپ کار نخواهد کرد.
  • قطع بودن آب ساختمان و کل مجتمع به صورت کامل
  • وجود اختلال در اتصالات برق به پمپ و قطع بودن جریان برق ورودی به پمپ
  • خراب بودن کلید اتومات مربوط به پمپ آب
  • آب ساختمان و مجتمع به طور کامل قطع است.
  • برق ورودی به پمپ دچار اختلال شده و قطع می‌باشد.
  • فعال بودن بیش از اندازه و ظرفیت پمپ آب
  • نشتی آب از بخش‌های گوناگون پمپ آب و همچنین بوستر پمپ آبرسانی
  • وجود اختلال در فشار سنج پمپ و همچنین تنظیم نبودن بخش اتومات پمپ آب
  • ایجاد اختلال در ست کنترل پمپ آب
  • وجود گرفتگی در لوله آب
  • وجود اختلال در فلکه آب
  • وجود اختلال در کارکرد پروانه موجود در پمپ آب
  • پروانه موجود در پمپ آب دچار شکستگی شده است.
  • پمپ آب هوا گرفته است و نیاز به هواگیری دارد.

هوا گرفتن پمپ آب

هوا گرفتن پمپ آب از دلایل اصلی تخلیه پمپ آب از هوا می‌باشد که در این وضعیت ممکن است افراد هواگیری پمپ آب را با وضعیت دیگری به نام کاویتاسیون اشتباه گرفته و این دو حالت را به جای یکدیگر در نظر بگیرند. تفاوت این دو حالت در آن است که حالت کاویتاسیون شامل تشکیل و سپس از بین رفتن حباب‌های بخار هوا می‌شود؛ این در حالی است که هواگیری پمپ آب در حقیقت به رفع حباب‌هایی که پیش از جریان آب وجود داشته و پس از آن نیز ادامه خواهد داشت، اطلاق می‌شود. باید توجه داشت که هرچند ورود هوا به میزان بسیار کم می‌تواند مفید باشد، اما ورود هوا بیش از 1 الی 2 درصد، می‌تواند عملکرد پمپ آب را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

اختلال در عملکرد پروانه پمپ آب

در برخی مواقع ممکن است با بررسی تمامی بخش‌های پمپ آب به نتیجه‌ای در خصوص عدم کارکرد پمپ آب نرسید و در حالتی که تمامی بخش‌ها سالم هستند همپنان پمپ آب کار نکند؛ در این حالت تنها بخشی که می‌توان مورد بررسی قرار داد، پروانه پمپ آب می‌باشد. پروانه پمپ آب از اساسی‌ترین بخش‌های پمپ آب می‌باشد به جهت آنکه اندازه، شکل و سرعت آن ظرفیت پمپ را در هر شرایطی مشخص می‌نماید. پروانه‌هایی با تیغه ساده و منحصر به فرد و با روپوش منفرد اغلب در صنایع کوچک به کار گرفته می‌شوند. پروانه‌هایی با تیغه ساده همچنین می‌توانند دارای دو روپوش باشند. نوع دیگری از پروانه‌ها دارای تیغه خمیده و یا شعاعی هستند. این نوع از پروانه‌ها عموما جهت انتقال مواد حاوی توده‌های جامد و یا ذرات درشت معلق به کار گرفته می‌شوند و سرعت انتقال بیشتری به ماده پمپ شونده انتقال می‌هند.

وجود مشکلات مکانیکی

در صورتی که مشکلات مکانیکی بروز کرده و نیاز به بررسی باشد، می‌باست محور پمپ و همچنین پروانه بررسی گردد و چنانچه پوسیدگی در این قسمت‌ها وجود داشته باشد، تعویض شوند. وجود مشکل در قسمت پروانه از علل بسیار شایع در روشن نشدن پمپ‌های آب خانگی است که در صورت بروز می‌بایست سرویس شده و در غیر این صورت تعویض گردد.

دیدگاهتان را بنویسید