افزایش فشار آب بدون پمپ

افزایش فشار آب بدون پمپ

همانطور که می‌دانید کمبود فشار آب مصرفی، یکی از مشکلات رایجی است که امروزه بسیاری از ساکنین منازل با آن مواجه هستند. به همین علت آشنایی با روش‌های رفع این مشکل بسیار ضروری است. قطعا می‌دانید که با افزایش ارتفاع ساختمان‌ها، مشکل کمبود فشار آب نیز بیشتر می‌شود. به طوری که در یک ساختمان ۶ طبقه، فشار آب در مقایسه با یک ساختمان سه طبقه بسیار کمتر است و این موضوع مشکلات بسیار متعددی را برای ساکنین ایجاد می‌کند.

زمانی که این مشکل را با متخصصین تاسیساتی در میان می‌گذارید، تنها راه حلی که در اختیار شما قرار می‌دهند نصب پمپ آب خانگی و مخزن تحت فشار است. اما هزینه خرید و نصب این دستگاه فوق العاده بالا بوده و همه افراد نمی‌توانند از این راهکار استفاده کنند. در کنار این موارد اغلب صدای بالای پمپ باعث کاهش آسایش ساکنین می‌شود. البته تمام این مشکلات تنها زمانی ایجاد می‌شود که تمام اعضای یک ساختمان برای خرید و نصب پمپ موافق باشند و در هزینه‌های خرید خود را شریک کنند. در غیر این صورت باید به دنبال راه‌های افزایش فشار آب بدون استفاده از پمپ آب باشید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اولین قدم قبل از اقدام به افزایش فشار آب

قبل از اینکه به دنبال راهکاری برای افزایش فشار آب در منزل خودتان باشید بهتر است میزان فشار آب را در خانه همسایه‌ها نیز بررسی کنید. گاهی ممکن است علت کمبود فشار آب در منزل شما این باشد که میزان فشار آب وارد شده از لوله آب اصلی، خارج از ساختمان پایین باشد. در چنین حالتی راهکارهایی که در این مقاله بیان می‌کنیم برای شما کارساز نخواهد بود. چرا که کمبود فشار آب به علت وجود مشکل در داخل منزل شما نیست.

البته به جز پرسیدن از همسایه‌ها، برای بررسی دقیق این موضوع و اندازه‌گیری میزان فشار آب ورودی می‌توان به روش دیگر عمل کرد. به این صورت که در اولین شیر آب ورودی به منزل دستگاه فشارسنجی را قرار می‌دهید. از آنجا که فشار آب در منزل به طور طبیعی باید بین ۴۰ تا ۷۰ psi باشد. اگر عددی که فشارسنج نشان می‌دهد کمتر از ۴۰ psi باشد به این معنا است که فشار آب از منبع پایین است و با این راهکارها نمی‌توان برای آن چاره کرد.

اما در صورتی که فشار آب در محدوده استاندارد باشد و باز هم مشکل کمبود فشار آب داشته باشید در ادامه می‌توانید از روش‌های زیر برای افزایش فشار آب استفاده کنید. بدون اینکه نیاز باشد هزینه‌ای را برای خرید پمپ آب بپردازید.

روش های افزایش فشار آب در خانه بدون استفاده از پمپ

برای افزایش فشار آب در خانه بدون استفاده از پمپ می‌توانید به روش‌های زیر عمل کنید.

  • شناسایی لوله‌های آب گرفته در خانه

یکی از شایع‌ترین دلایلی که باعث افت فشار آب می‌شود، گرفتگی لوله‌های آب است. به خصوص اگر سیستم لوله کشی ساختمان قدیمی باشد و مدت‌ها آن‌ها را تعویض نکرده باشید. به همین منظور ابتدا نقشه لوله کشی آب سرد و گرم ساختمان خودتان را پیدا کنید یا با توجه به نحوه قرارگیری لوله‌ها، این نقشه را خودتان طراحی و رسم کنید.

سپس شیرهای آبی را که روی هر لوله نصب شده باز کرده و میزان فشار آب خروجی را از هر کدام از این شیرها کنترل کنید. به این ترتیب محل اصلی گرفتگی لوله‌ها مشخص می‌شود و می‌توانید با تمرکز روی این بخش، خیلی راحت گرفتگی‌ها را برطرف کرده و به افزایش فشار آب کمک کنید.

  • شناسایی و رفع نشتی لوله‌ها

در صورتی که لوله‌های آب دارای نشتی باشند این موضوع به تدریج میزان فشار آب در منزل را پایین می‌آورد. به طور کلی اگر میزان این نشتی در لوله‌ها زیاد باشد می‌توانید با مشاهده علائمی مانند خیس شدن دیوار یا سقف متوجه این موضوع شوید.

اما برای تشخیص نشتی یا ترکیدگی لوله به میزان کم، می‌توان از دستگاه‌های هوشمند نشتی‌یاب استفاده کرد. دستگاه نشتی یاب با کمک سنسورهای خود میزان جریان آب را در لوله‌ها و دیوارها اندازه‌گیری می‌کند و در صورتی که جریان آب را در پشت دیوار شناسایی کند این موضوع را اطلاع می‌دهد.

 همچنین می‌توانید با چک کردن میزان مصرف کنترل آب ساختمان خود، زمانی که تمامی شیرهای آب درون ساختمان بسته هستند، احتمال نشتی در لوله‌های آب را شناسایی کنید.

شناسایی و برطرف کردن مشکل نشتی لوله آب اهمیت ویژه‌ای دارد. این موضوع علاوه بر اینکه به بازگشت فشار آب طبیعی به منزل کمک می‌کند از بروز خطراتی که برای ساختمان ایجاد می‌شود پیشگیری به عمل می‌آورد. به طور مثال ابتلای ساکنین به مشکلات تنفسی، روماتیسمی و همچنین خطر آتش سوزی به دلیل نفوذ آب به درون سیستم‌های برق ساختمان، می‌تواند از مشکلاتی باشد که عدم توجه به نشت آب در پی دارد.

  • رسوب زدایی پکیج و آبگرمکن

اگر فشار آب سرد خوب است اما با کمبود فشار آب گرم مواجه هستید راه حل رفع این مشکل در آبگرمکن منزل یا پکیج است. به همین منظور در اولین مرحله عمر دستگاهتان را بررسی کنید. اگر پکیج یا آبگرمکن شما قدیمی باشد، طبیعتا مقدار زیادی جرم و رسوب در آن قرار گرفته که باعث کاهش جریان آب شده است.

بنابراین در صورت بروز این مشکل حتماً اقدامات لازم را برای رسوب زدایی مخزن انجام دهید. وجود رسوب در پکیج و آبگرمکن علاوه بر اینکه باعث کاهش فشار آب می‌شود،  روند کار دستگاه را با اختلال مواجه می‌کند و به مرور ممکن است خسارت‌های بیشتری به بار بیاورد. علاوه بر آن شما می‌توانید با خرید و نصب سختی گیر پکیج و آبگرمکن، تا حد زیادی از بروز این مشکل و تشکیل رسوبات در آبگرمکن یا پکیج جلوگیری کنید.

سازی لوله‌کشی قدیمی ساختمان

اگر سیستم لوله کشی آب ساختمان شما قدیمی است بهتر است آن را بازسازی کنید. این موضوع را فراموش نکنید که میزان قطر لوله‌هایی که برای سیستم لوله کشی استفاده می‌کنید در میزان فشار آب و جریان آن تاثیر بسزایی دارد.

هرچه قطر لوله بیشتر باشد جریان آب بیشتری دارید اما فشار آب کمتر است و برعکس، در صورتی که قطر لوله کمتر باشد میزان جریان کاهش پیدا می‌کند اما فشار آب بیشتر می‌شود. اما این موضوع را نیز در نظر بگیرید که در لوله‌های باریک که قطر کمتری دارند احتمال گرفتگی بسیار بیشتر از لوله‌های قطور است.

  • نصب شیرآلات کم‌مصرف

خوشبختانه صنعت شیرآلات، لوله و اتصالات روز به روز در حال پیشرفت است و شیرآلات پیشرفته و جدید جای شیرآلات قدیمی را گرفته‌‌اند. یکی از این محصولات کاربردی شیرآلات کم مصرف و هوشمند هستند. شما می‌توانید با خرید و نصب شیرآلات کم مصرف که برخی از آن‌ها به صورت هوشمند کار می‌کنند علاوه بر اینکه آب کمتری مصرف کنید فشار آب بیشتری را تجربه کنید. استفاده از این شیرآلات برای دوش حمام بسیار مورد اهمیت و ضروری است.

  • افزایش فشار اب با منبع

برای بالا بردن میزان فشار آب بدون پرداخت هزینه و خرید پمپ می‌توانید از یک منبع استفاده کنید. شما می‌توانید بر اساس میزان مصرف آب خود یک منبع آب بخرید و آن را روی پشت بام قرار دهید. قیمت منبع آب در مقایسه با پمپ بسیار ارزان‌تر است.

بعد از اینکه منبع را در سیستم لوله کشی آب ساختمان وارد کنید و منبع با آب پر شود. آب درون آن تحت تاثیر نیروی جاذبه، وزن بیشتری پیدا می‌کند و آبی که درون منبع جمع شده با فشار بیشتری از لوله کشی بیرون می‌آید. به همین علت افزایش فشار آب اتفاق می‌افتد. یکی از مزایای بزرگ منبع آب این است که حتی در زمان قطعی آب هم شما می‌توانید از آب درون منبع برای مصارف خود استفاده کنید.

  • استفاده از سری های مخصوص شیرآلات

برای افزایش فشار آب می‌توانید از سری‌های مخصوصی که برای شیرآلات ساخته می‌شوند استفاده کنید. این سری‌ها در انواع مختلف و سایزهای گوناگون برای سر شیر حمام، سر شیر ظرفشویی، روشویی و… تولید می‌شوند و به راحتی قابل استفاده هستند و نقش موثری را در بالا بردن میزان فشار آب ایفا می‌کنند. ضمن اینکه این محصولات قیمت بسیار ارزان و مقرون به صرفه‌ای هم دارند.

  • نصب دستگاه تصفیه آب

برای اینکه از گرفتگی مجدد لوله‌ها جلوگیری کنید، بعد از اینکه لوله‌ها را بازسازی کردید یا علت‌های گرفتگی را برطرف کردید برای اینکه دوباره با این مشکل مواجه نشوید توصیه می‌کنیم یک دستگاه تصفیه کننده آب در محل مبدا شیرآب ساختمان قرار دهید.

این روش جزء راه‌های افزایش فشار آب بدون پمپ نیست. اما با جلوگیری از ایجاد رسوبات و گرفتگی مجدد لوله‌ها، از به وجود آمدن این مشکل در آینده پیشگیری می‌کند. اگرچه هزینه نصب این وسیله اندکی بالا است اما با توجه به هزینه‌هایی که برای تعویض شیرآلات ساختمان، تعویض لوله‌ها و مواردی از این قبیل می‌پردازید بسیار مناسب و به صرفه‌تر است و یک روش فوق العاده کاربردی و مطمئن محسوب می‌شود.

سخن پایانی

کم بودن فشار آب یک مشکل رایج است که معمولاً همه افراد از آن شکایت دارند. اما این موضوع در ساختمان‌های بلند بیشتر است. یکی از روش‌های کاربردی و موثر در افزایش فشار آب استفاده از پمپ است که به دلیل هزینه‌های بالا، معمولاً افراد کمتر از آن استقبال می‌کنند. بنابراین در این مطلب سعی کردیم به معرفی روش‌هایی که باعث افزایش فشار آب می‌شوند و به پمپ نیازی ندارند بپردازیم. امیدواریم با اعمال این روش‌ها مشکل کمبود فشار آب را برطرف کنید بدون آنکه هزینه زیادی را بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید