تفاوت پمپ محیطی و جتی

تفاوت پمپ محیطی و جتی

تفاوت پمپ محیطی و جتی چیست؟ چه زمانی باید از پمپ محیطی استفاده کرد و چه زمانی باید به سراغ پمپ جتی برویم؟ پمپ های خانگی برای افزایش فشار آب شهر در بسیاری از محیط ها نصب می شوند. انتخاب مدل و نوع پمپ یکی از موضوعات رایج برای افرادی است که تصمیم دارند مشکل کمبود آب در محیط مورد نظر را جبران کنند. میان مدل ها، پمپ های جتی و محیطی جز پرطرفدارترین و رایج ترین است که در این مطلب تصمیم دارید این دو را از جنبه های مختلف بررسی کنیم.

پمپ آب محیطی چیست؟

پمپ آب محیطی یکی از پمپ های گریز از مرکز است که در تولید آن از پروانه های توربین دار استفاده می شود. این پمپ با افزایش نیروی گریز از مرکز سیالات را جابجایی می کند و طراحی آن بدین گونه است که حرکت سیال را تا جایی افزایش می کند تا برای خروج بالاترین حد فشار را داشته باشد.

پروانه های توربین شکل پمپ محیطی ظاهری محوری دارند که دور محور تعداد زیادی پره با زوایای مختلف قرار گرفته است. هنگام شروع به کار کردن، چرخش پروانه ها به بالاترین حد می رسد و آب را با فشار بیشتر به بیرون پمپاژ می کنند.

هر کدام از پروانه های پمپ های گریز از مرکز باعث جابجایی مقداری آب می شوند. بدین معناست که بخشی از آب از ورودی پمپ دریافت و با افزایش فشار آن، به بیرون منتقل می کند. اما پمپ محیطی طراحی متفاوتی دارد و جریان آب به صورت پیوسته میان پره ها به حرکت درمی آید و به محض گذر از هر پره، مقدار سرعت و فشار آن بیشتر می شود.

پمپ آب جتی چیست؟

پمپ آب جتی جز دسته پمپ های سانترفیوژ است که در مصارف خانگی کاربرد فراوانی دارد. این پمپ آب را از اعماق انتقال می دهد و نیازی به لوله کشی برای مکش آب ندارد. هنگام ایجاد خلا در قسمت مکش، هوا در خط مکش حذف می شود. با دفع هوا، سیال همانند پمپ سانترفیوژ پمپاژ می شود.

توجه داته باشید، پمپ باید قبل از شروع کار، داخل آب قرار گیرد و هواگیری به طور کامل انجام شود. عدم رعایت این نکته باعث آسیب دیدگی پمپ خواهد شد.

تفاوت پمپ آب محیطی و جتی

برای این که از تفاوت این دو باخبر شوید، باید هر دو را از جنبه های مختلف بررسی کنیم:

تفاوت در عملکرد

پمپ آب محیطی از نظر طراحی شباهت هایی با پمپ های سانتریفیوژی و حجمی دارد. در واقع طراحی این مدل پمپ چیزی بین پمپ های سانتریفیوژی و جابجایی است. نام دیگری که برای آن در نظر گرفته شده، پمپ های کانالی است، چراکه کانال محیطی مخصوصی در ساختار آن وجود دارد که پروانه توربین را درون خود گنجانده است.

به عبارت دیگر، پمپ آب محیطی به جبران حجمی سیالات کمک می کند و برای سیالات دارای دبی کم بهترین انتخاب است. هنگامی که جریان آب دارای دبی کمی است، امکان استفاده از آن مشکل است و بیشتر پمپ ها توانایی اجرا در دبی کم را ندارند و با مشکل هواگیری روبرو می شود، اما پمپ آب محیطی به خوبی حجم کم سیال در خطوط لوله را رفع می کند.

حال روند کار پمپ آب جتی بدین گونه است که هوا وارد پمپ و با سیالات درون پروانه ترکیب می شود. مایع و هوا با استفاده از نیروی گریز از مرکز به داخل مخزن قرار می گیرند. با افزایش هوا و کاهش سطح آب، هوای سنگین از آب همراه با هوا می شود. با توجه به نیروی گرانش، ترکیب آب و هوا به درون لوله مکش است. با تخلیه هوای موجود و ایجاد خلا درون لوله مکش، فشار اتمسفری بر آب مقابله می کند و پمپاژ صورت می گیرد.

تفاوت در ویژگی ها

پمپ آب محیطی به خوبی جریان کم آب را کنترل می کند و برای زمینه های مختلف از خانگی تا کشاورزی کاربرد دارد. موارد زیر ویژگی های مهم این پمپ را بازگو کرده ایم:

  • عدم نیاز به هواگیری
  • پر از آب بودن محفظه پمپاژ
  • عدم آسیب دیدگی در مواقع خشک کار کردن (این قابلیت برای پمپ های سانتریفیوژی وجود ندارد.)
  • امکان استفاده برای سطوح بالاتر و پایین تر از سطح سیال
  • طراحی شده برای سیالات دارای ویسکوزیته کم

حال به ویژگی های پمپ آب جتی می پردازیم تا تفاوت پمپ آب محیطی و جتی را بهتر درک کنید:

  • گردش جریان بالا
  • مناسب برای مکان های دارای مکش بالا
  • ارائه شده در متریال های مختلف
  • امکان انتقال سیالات با خاصیت قلیایی و اسیدی با مدل های از جنس استیل
  • قابل استفاده در محیط های کوچک
تفاوت در کاربردها

یکی از موضوعات مهم در بررسی تفاوت پمپ آب محیطی و جتی، کاربردهای آن هاست. پمپ محیطی برای ساختمان های بلند و انتقال آب به ارتفاع مناسب است. این محصول می تواند تاحدود چشمگیری فشار سیال را ارتقا بخشد و برای آب های دارای دبی کم هد بالایی دارد. با نصب پمپ آب محیطی، آب با سطح فشار مناسب به ارتفاعی بالا انتقال می یابد. کاربرد پمپ های محیطی با توجه به توان آن ها مشخص می شود. برای مثال، مدل های نیم اسب مناسب ساختمان های تک طبقه و دو طبقه است.

با اجرای این پمپ مشکل کمبود حجم آب به خوبی رفع می شود و در محیط های شهری مناسب ساختمان های بلند است. از دیگر کاربردهای این پمپ می توان به انتقال سیالات متغیر اشاره کرد. در واقع از این پمپ برای انتقال سیالات دو فاز شده استفاده می کند و به راحتی در شرایط آب با حجم دبی متغیر نصب می شود.

پمپ های جتی نیز برای جابجایی مایعات، سوخت های سبک و آبیاری در زمین های کشاورزی مناسب است. همچنین برای تامین آب استخر استفاده می شود و برخی مدل های آب قابل اجرا برای سیستم های تهویه و احتراق است. از این پمپ می توان برای جابجایی سوخت های سبک هم استفاده کرد و هیچ مشکلی برای عملکرد آن رخ نمی دهد. پمپ های جتی به دو مدل کم عمق و عمیق طراحی شده اند که مدل های عمیق آن داخل چاه قرار می گیرد.

خرید پمپ آب محیطی و جتی

خرید پمپ آب محیطی انتخابی مطمئن برای اجرا در لوله های دارای حجم آب متغیر است. این چمچ با هد بالا آب را برای ساختمان های بلند مرتبه تامین می کند و حتی امکان استفاده از آن برای زمین های شیب دار وجود دارد. خرید پمپ جتی نیز برای عمق های زیاد پیشنهاد می شود و آب را با حباب هوا و گاز انتقال می دهد.

شرکت ابارا بهترین فرصت برای تهیه پمپ محیطی و جتی ارائه داده است و با اطمینان می توانید براساس نیازتان بهترین مدل را خریداری کنید.

نتیجه گیری

در تفاوت پمپ آب محیطی و جتی بدین نتیجه می رسیم که شباهت های میان این دو پمپ وجود دارد. عملکرد پمپ محیطی بین مدل های سانتریفیوژی و حجمی و برای انتقال آب دارای دبی کم طراحی شده است. مدل جتی نیز قابلیت انتقال آب با فشار بالا را به ارتفاعات دارد.

 

کلید اتوماتیک پمپ آب
قیمت مخزن پمپ آب خانگی
قیمت پمپ آب
تعمیر ست کنترل پمپ آب
اتوماتیک پمپ آب پنتاکس

دیدگاهتان را بنویسید